Stichtse Vecht: Vreeland Oost
Aan de rand van de prachtige kern Vreeland in de gemeente Stichtse Vecht wordt een bedrijventerrein gedeeltelijk getransformeerd tot woongebied.
Tomas de Smet, projectleider
Situatie
De gebiedsontwikkeling Vreeland-Oost ligt aan de oostzijde van de dorpskern Vreeland, tussen de Vecht en de N201. In het gebied is een bomenrooibedrijf gevestigd. Om tot een kwaliteitsverbetering van het gebied te komen, heeft het bedrijf toestemming gekregen om in ruil voor bedrijfsverplaatsing op de vrijkomende locatie 40 tot 60 vrije sectorwoningen te bouwen. Daarnaast zijn woningen in de sociale sector gepland op een vrijgekomen schoollocatie binnen de dorpskern. De provincie Utrecht draagt bij met een subsidie. Rond het plangebied liggen een veehouderij en een vaten-, vernis- en verffabriek. Bij de planvorming wordt rekening gehouden met de huidige en toekomstige bedrijfsvoering van deze bedrijven, zonder dat dit ten koste gaat van het woon- en leefklimaat in het plangebied.
Doelstelling
- Tot stand brengen van een goed woon- en leefklimaat voor 40-60 nieuw te bouwen vrije sector woningen en 12 woningen in de sociale sector.
- Creëren van een overgang van de dorpskern naar het landelijk gebied, uitbreiding recreatieve voorzieningen, behoud en beleefbaar maken bestaande cultuurhistorische elementen en natuurontwikkeling.
- Rekening houden met huidige en toekomstige bedrijfsvoering van de aanwezige bedrijven.
Stand van zaken
- De gemeente Stichtse Vecht heeft op 18 december 2012 het bestemmingsplan met beeldkwaliteitplan en geurverordening voor het plangebied Vreeland Oost vastgesteld, voorzien van een vormvrije mer-beoordeling en een anterieure overeenkomst.
- Het bestemmingsplan voorziet in de juridisch-planologische mogelijkheid voor de bouw van maximaal 60 woningen aan de oostzijde van Vreeland. Dit betekent dat het huidige biomassaverwerkende bomenrooibedrijf vertrekt, om plaats te maken voor de woningbouw.
- Om de milieutechnische uitbreidingsmogelijkheden van de nabijgelegen veehouderij te waarborgen, is een geurverordening vastgesteld. Binnen een bepaalde bandbreedte biedt de Wet geurhinder veehouderij de mogelijkheid om een hogere geurbelasting voor het plangebied toe te staan.
- Voor beantwoording van de vragen of de naastgelegen vaten-, vernis- en verffabriek door de komst van de woningbouw in zijn uitbreidingsmogelijkheden wordt beperkt en of een goed woon- en leefklimaat in het plangebied is gewaarborgd is een geuronderzoek uitgevoerd.
- De gemeente heeft het bestemmingsplan ‘Vreeland Oost’ vastgesteld. Hiertegen is beroep aangetekend bij de Raad van State. Op 16 oktober 2013 heeft de Raad van State een tussenuitspraak gedaan (kenmerk 20131711/1/R6). In navolging op deze tussenuitspraak heeft de gemeente via het instrument van de bestuurlijke lus gebruik gemaakt van de gelegenheid om een vervolg geuronderzoek uit te voeren en het eerder genomen vaststellingsbesluit op 11 maart 2014 te herstellen. Bij uitspraak van 1 oktober 2014 met kenmerk 201301711/2/R6 heeft de Raad van State het vervolg geuronderzoek goedgekeurd. Het bestemmingsplan ‘Vreeland Oost’ heeft hiermee een onherroepelijk rechtskarakter verkregen.
Volgende stappen
Initiatiefnemer heeft een verzoek ingediend voor de realisatie van een haven voor 60 aanlegplaatsen voor kleinschalige recreatievaartuigen. Hierbij is ook een clubgebouw aangevraagd. Het clubgebouw heeft ook een functie voor de bestaande natuurijsbaan (gedurende de vorstperiode wordt een stuk grond onder water gezet met water uit de Vecht). De bestaande groepsschuilplaats wordt eveneens in het plan betrokken. Ter hoogte van de Bergseweg wordt een brug met onderdoorgang gemaakt. De bestaande dijk wordt om de haven heen gelegd. Initiatiefnemer start met verkoop van de woningen zodra duidelijkheid bestaat over het aanlegplaatsenplan. Voor het initiatief heeft van 7 juni t/m 18 juli 2013 een ontwerp-bestemmingsplan ter visie gelegen. Er zijn 22 zienswijzen ingediend.
Waarom Chw?
De aanwijzing tot ontwikkelingsgebied schiep de mogelijkheid om de milieugebruiksruimte te optimaliseren en zo nodig (tijdelijk) af te wijken van de norm. Voor het project is uiteindelijk geen gebruik gemaakt van het speciale instrumentarium dat de Chw biedt omdat voor de nabij gelegen veehouderij de Wet geurhinder en veehouderij uitkomst heeft geboden en een geurverordening is vastgesteld. Voor de nabijgelegen vaten-, vernis- en verffabriek heeft de gemeenteraad en in navolging daarvan de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State geoordeeld dat de bestaande vergunde geurnorm van 1,9 OUE/m3 als 98 percentiel op de dichtstbijzijnde bestaande woning ook acceptabel kan worden geacht voor de dichtstbijzijnde nieuwbouwwoning. Het bestemmingsplan-plus zou in beeld komen op het moment dat de Raad van State tot een ander oordeel zou zijn gekomen. Omdat dit niet is gebeurd heeft de Chw voor dit project een ondergeschikte rol gespeeld.
Ervaring en resultaten Chw
De aanmelding van het project onder de Chw heeft het project extra aandacht gegeven.
Meer informatie
Website: ruimtelijkeplannen.nl (NL.IMRO.1904.BPvreelandoostVLD-VG02)
Projectleider: Tomas de Smet, tomas.de.smet@stichtsevecht.nl