Amsterdam: Zuidas Flanken
De Chw maakt bouwen aan de toekomst van de Zuidas nu al mogelijk; we hoeven niet te wachten tot de A10 ondergronds is gebracht.
Bas Boeker, projectleider Zuidas
Situatie
De gemeente Amsterdam ontwikkelt op de Zuidas het nieuwe internationale kennis- en zakencentrum van Amsterdam met (inter)nationaal toonaangevende bedrijven, de RAI en de Vrije Universiteit, inclusief universitair medisch centrum. Maar het gebied is veel meer dan dat. Het is ook een plek om te wonen en te recreëren. Anno 2016 zijn er circa 1000 woningen gerealiseerd en dit aantal zal in de aankomende jaren sterk groeien tot circa 7000. Met de komst van meer bewoners zal de Zuidas verder groeien tot een complete stadswijk met voorzieningen als winkels, scholen, horeca, sportcentra en overige uitgaansmogelijkheden.
Het gebied ligt tussen het centrum van Amsterdam en Schiphol en kent tal van vormen van vervoer. Een belangrijke ingreep op dat vlak is het project Zuidasdok: het deels ondergronds brengen van de A10, het aanbrengen van geluidschermen en ZOAB en de uitbreiding van de OV-terminal station Zuid.
Doelstelling
De gemeente Amsterdam wil met de uitvoering van Zuidasdok bereiken dat de Zuidas minder doorsnijdingen met infrastructuur kent, waardoor de kwaliteit van de leefomgeving sterk verbetert (afname van geluidbelasting A10). Dat komt ten goede aan de ambitie Zuidas niet alleen zakelijk te ontwikkelen, maar - met de bouw van een groot aantal woningen - ook te laten uitgroeien tot een stadswijk met een levendig en hoogwaardig karakter. In de huidige situatie stelt de geluidbelasting van de A10 beperkingen aan de beoogde woningbouw. Met de uitvoering van Zuidasdok wil de gemeente een aanmerkelijk betere omgevingskwaliteit bereiken, die veel meer mogelijkheden biedt voor hoogwaardige woningbouw.
Stand van zaken
- Op 18 maart 2016 is het Tracébesluit voor Zuidasdok vastgesteld. In het Tracébesluit zijn niet alleen de wettelijk vereiste (doelmatige) maatregelen opgenomen, maar ook aanvullende maatregelen in verband met bestuurlijke afspraken tussen het Rijk en de gemeente Amsterdam. Met de geluidmaatregelen verbetert de geluidsituatie voor het centrale gedeelte van de Zuidas en ook voor andere gebieden aan de rand van de Zuidas.
- Op dit moment vinden de gesprekken tussen Zuidasdok en twee bouwconsortia plaats. De planning is dat deze zogenaamde dialoog begin 2017 leidt tot de keuze van het consortium dat de bouw van het Zuidasdokproject zal worden gegund.
- Daarnaast wordt er een visie opgesteld voor het gehele Zuidas gebied. Ook daarin speelt het toevoegen van meer woningbouw en andere geluidgevoelige functies een grote rol.
Volgende stappen
Begin 2016 is het bestemmingsplan Ravel in ontwerp ter visie gelegd. Naar verwachting wordt het bestemmingsplan medio 2016 vastgesteld door de gemeenteraad. In dit plan is – gebruikmakend van de regeling ontwikkelingsgebieden van de Chw – via een uitwerkingsverplichting de mogelijkheid opgenomen om bij de realisatie van de woningbouw uit te gaan van de toekomstige geluidsituatie bij een gerealiseerd Dok. Op korte termijn gaat het om de bouw van The Valley, een gebouw met voor een belangrijk deel woningbouw, naast kantoren en voorzieningen, langs het deel van de A10 dat ondergronds zal gaan.
Waarom Chw?
Om Zuidas voortvarend en evenwichtig te kunnen ontwikkelen wil de gemeente Amsterdam met de woningbouw niet wachten tot de A10 ondergronds is gebracht en de geluidmaatregelen zijn gerealiseerd. Met de aanwijzing tot ontwikkelingsgebied volgens artikel 2.2 van de Chw krijgt de gemeente de mogelijkheid nu al in te spelen op de situatie die ontstaat na de realisatie van Zuidasdok, door in bestemmingsplannen-plus de stedenbouwkundige opzet, de woningplattegronden en de inrichting van de buitenruimte af te stemmen op de beoogde woonkwaliteiten en op de omgevingskwaliteit, zoals die aanwezig zal zijn na uitvoering van Zuidasdok.
Website: amsterdam.nl/zuidas
Projectleider: Frank Karsing, fkg@zuidas.nl