Zwolle: Spoorzone
De ontwikkeling van de Spoorzone Zwolle is een complex en langdurig proces. De toepassing van het instrument gebiedsontwikkelingsplan (inmiddels bestemmingsplan-plus) zal te zijner tijd mede sturing geven aan dit proces. Er zijn dan kansen voor versnelling.
Oebele Jansma, projectleider
Situatie
Het gebied rond het station van Zwolle heeft nog weinig samenhang. De gemeente en een drietal partners, te weten provincie, ProRail en NS, gaan daarin verandering brengen. In 2013 hebben partijen investeringsbesluiten genomen ter grootte van ruim € 100 miljoen. Er wordt geïnvesteerd in de multimodale knoop door het busstation te verplaatsen naar de andere zijde van het station (meer groeimogelijkheden) met een ontsluiting over het spoor heen, door de ketenvoorzieningen op orde te brengen, de openbare ruimtes te herinrichten en een nieuwe langzaamverkeerverbinding over het spoor heen te realiseren. De uitvoering hiervan wordt momenteel voorbereid. In 2014 zullen de kaders voor de gebiedsontwikkeling verder worden uitgewerkt (kwaliteitsboek met ambities en ontwikkelstrategieën). Het gebied, 150 ha groot, combineert op de lange termijn ontmoeten, verblijven, wonen en werken in een mix van oude en nieuwe gebouwen. De bestaande bedrijvigheid in het gebied zal voorlopig worden gehandhaafd. Zwolle is een belangrijke halte in de nieuwe Hanzelijn. Mede hierdoor zal het aantal reizigers fors toenemen. Ook door investeringen door het ministerie van IenW (en voorheen IenM) en de vier noordelijke provincies zal de dienstregeling met het noorden de komende jaren worden verbeterd (Investeringsbesluit van € 225 miljoen).
>
Doelstellingen
Het tot stand brengen van een bruisende en aantrekkelijke spoorzone met als middelpunt een goed werkend vervoersknooppunt. Daarmee een beter vestigingsklimaat voor nieuwe bedrijven en meer samen tussen het gebied en de omliggende stadsdelen en de binnenstad.
Stand van zaken
De volgende stappen zijn doorlopen:
- Visievorming: met een raamnotitie, Plan van Aanpak Structuurvisie Spoorzone, een schetsplan van architect Jo Coenen, het rapport 'Beste van twee werelden' van april 2012 en het rapport: 'Stad en spoor verbonden; Integraal perspectief op de ontwikkeling van Spoorzone en OV-knoop Zwolle' (april 2013). Investeringsbesluiten van de partijen van €100 miljoen. in september 2013 (provincie € 45 miljoen en gemeente € 45 miljoen).
- Vaststelling van een conserverend bestemmingsplan Spoorzone in mei 2013. In dit conserverende plan voor de Spoorzone worden de huidige functies van het gebied vastgelegd, inclusief de huidige verbouwing van het station wordt hierin uiteraard mogelijk gemaakt.
- De verbouw van de reizigerstunnel is in volle gang (verlenging en verbreding) en met twee interventies tijdens de verbouw (maart 2013 en februari 2014) ontstaat een goede aansluiting op het geprojecteerde busstation en de omliggende openbare ruimte. Oplevering volgt medio 2015.
Volgende stappen
De nieuwe perrontunnel is medio 2015 gereed. Voor nieuwe ontwikkelingen is ook een nieuwe planologische procedure nodig zoals voor een busverbinding met een busbrug, busterminal, fietsenstalling onder stationsplein, vastgoedontwikkelingen aan de zuidzijde en mogelijk voor stationshal centrumgebied. In 2018 zal het nieuwe busstation met ontsluiting in gebruik zijn. Daarna zal de focus liggen op het in orde brengen van het fietsparkeren.
Waarom Chw?
De bedrijven en het emplacement kunnen met hun beslag op de milieugebruiksruimte een belemmering vormen voor de volgende stappen in de ruimtelijke ontwikkeling van de Spoorzone. De gemeente verwacht met de aanwijzing tot ontwikkelingsgebied tijdelijk te kunnen afwijken van de milieunormen, zodat eventuele conflicten en vertragingen kunnen worden voorkomen.
Ervaring en resultaten Chw
De gemeente Zwolle acht de inzet van het instrumentarium van de Chw vooral opportuun in combinatie met de verplaatsing van enkele grote bedrijven in het gebied. In ieder geval twee grote bedrijven hebben voorlopig geen verhuisplannen en blijven tot 2021 aanwezig. De gemeente heeft geen geld beschikbaar om deze bedrijven op te kopen. Bij de ontwikkeling van het gebied wordt daarom uitgegaan van de aanwezigheid van deze bedrijven.
Meer informatie:
Website: zwolle.nl/spoorzone
Projectleider: Oebele Jansma, o.jansma@zwolle.nl