Vlissingen, Borsele: Sloegebied
De instrumenten van de Crisis- en herstelwet bieden ons mogelijkheden om het bestaande haven- en industriegebied optimaal te ontwikkelen zonder dat de belasting op de omgeving toeneemt. Het bestemmingsplan-plus biedt mogelijkheden om maatregelen op te nemen die een regulier bestemmingsplan niet biedt. Hiermee kan de gebruiksruimte op het terrein optimaal ingevuld worden en wordt voorkomen dat het gebied economisch op slot gaat.
Jean-Piërre de Keijzer, jurist Ruimte en Milieu, provincie Zeeland
Situatie
Het Sloegebied, gelegen aan de oever van de Westerschelde, vormt samen met de Kanaalzone (Terneuzen) een zeehaven van nationaal belang. Het Sloegebied is, naast de Kanaalzone Terneuzen, het belangrijkste haven- en industriegebied van Zeeland. Het Sloegebied is ruim 2.250 ha groot en een belangrijke vestigingsplaats voor veel industriële bedrijven en voor op- en overslagbedrijven die gespecialiseerd zijn in onder meer groente en fruit, andere landbouwproducten, hout en houtproducten, auto's, kolen en ertsen.
Doelstelling
De provincie Zeeland en de gemeenten Borsele en Vlissingen willen in samenwerking met het havenschap Zeeland Seaports (ZSP) het gebruik van het Sloegebied als haven- en industriegebied versterken. De versterking van de ruimtelijke economische ontwikkeling moet op een duurzame wijze plaatsvinden door concentratie van de economische activiteiten in het havenindustriegebied: zuinig en intensief ruimtegebruik met het juiste bedrijf op de juiste plek. De economische versterking moet samengaan met de beperking van de milieubelasting buiten het havenindustriegebied voor met name de geluidbelasting en de stikstofdepositie.
Stand van zaken
In het kader van het opstellen van een bestemmingsplan wordt momenteel een plan-MER voorbereid. Er is een notitie Reikwijdte en Detailniveau opgesteld die is voorgelegd aan de Commissie m.e.r.. Naar aanleiding van de reactie van de Commissie m.e.r. is een reactiedocument opgesteld. De verwachting is dat het bestemmingsplan in 2016 vastgesteld kan worden.
Volgende stappen
Eerstvolgende stap is inspraak en vooroverleg ex artikel 3.1.1. Bro voor het voorontwerp-bestemmingsplan (voor de zomer 2016). Na de zomer 2016 worden het plan-MER, de passende beoordeling en het ontwerp-bestemmingsplan in procedure gebracht.
Waarom Chw?
Om de doelstelling van een duurzame ruimtelijke en economische ontwikkeling te kunnen bereiken, moeten de samenwerkende overheden over de instrumenten beschikken om de milieugebruiksruimte te kunnen optimaliseren. Met de aanwijzing tot ontwikkelingsgebied volgens artikel 2.2 van de Chw krijgen de gemeenten Borsele en Vlissingen onder meer de mogelijkheid om een zonebeheersysteem voor geluid juridisch te borgen in de op te stellen bestemmingsplannen-plus voor het Sloegebied. Het bestemmingsplan geeft dan juridisch houvast voor de verdeling van de beschikbare geluidruimte: een optimale verdeling over de bedrijven binnen het havenindustriegebied, zonder dat de belasting van de omgeving toeneemt.
Daarnaast biedt de status van bestemmingsplan-plus mogelijkheden om een regeling rond stikstofdepositie op te nemen waardoor de milieugebruiksruimte geoptimaliseerd kan worden.
Meer informatie:
Websites:
Projectleiders:
- Zeeland Seaports: Robbert Trompetter, robbert.trompetter@zeelandseaports.com
- Provincie Zeeland: Jean-Piërre de Keijzer, jrf.de.keijzer@zeeland.nl
- Gemeente Vlissingen: Sjaak Dekker, sdr@vlissingen.nl
- Gemeente Borsele: Jack Koolen, jamkoolen@borsele.nl