Meppel: Noordelijke Stadsentree
Transformeren is een werkwoord; doen dus!
Gert Stam, Projectwethouder
Situatie
De structuurvisie 'Meppel 2030 - Duurzaam Verbinden' voorziet in de transformatie van de naoorlogse bedrijventerreinen Oude Vaart en Steenwijkerstraatweg tot gemengd stedelijk gebied met lichte bedrijvigheid, wonen, recreatie en groen. De wegenstructuur aan deze noordzijde van Meppel moet vanwege de verkeersbelasting worden aangepast, mede om de duurzame woningbouwlocatie Nieuwveense Landen (tot innovatief experiment aangewezen in de derde tranche van het Besluit uitvoering Crisis- en herstelwet) beter met de binnenstad te verbinden. De geluidgezoneerde bedrijventerreinen liggen tussen het centrum van Meppel, oudere woonwijken en de nieuwbouwlocatie Nieuwveense Landen.
Doelstelling
De gemeente Meppel wil het transformatiegebied de Noordelijke Stadsentree, nu een milieubelast en deels verouderd gebied, ontwikkelen tot een meer aantrekkelijk gebied voor wonen, werken en verblijven. Het moet een visitekaartje voor Meppel worden. Het gebied ligt tussen de nieuwe woonwijk Nieuwveense Landen en het centrum. Belangrijke opgaven zijn de verbetering van de bereikbaarheid van het gebied, de verbinding met de binnenstad en toevoeging van nieuwe functies aan het gebied, zodat een aantrekkelijk entreegebied ontstaat.
Stand van zaken
De gemeente werkt langs drie sporen:
- Actoren in beeld brengen en bevragen. Het gaat om de gebruikers in het gebied, nieuwe initiatiefnemers, mogelijke partners (zoals de provincie) en ook bijvoorbeeld raadsleden. We investeren continu in gesprekken en bedrijfsbezoeken en organiseren informatieve momenten met partners, het college en de gemeenteraad.
- De uitvoering van een maatschappelijke kosten-batenanalyse, waarin aan de hand van een aantal bouwstenen inzicht wordt verkregen in wat goed is voor het gebied en voor Meppel als geheel: wat is haalbaar en betaalbaar? Het eerste concept is eind 2015 opgeleverd en wordt nader uitgewerkt.
- Het maken van een kwalitatief afwegingskader, als opmaat naar het bestemmingsplan met verbrede reikwijdte. Hierin vinden de afwegingen plaats op basis van de beleidsambities van de gemeente. Waar liggen onderlinge conflicten, waar willen we concreet op sturen en wat kunnen we loslaten?
De complexiteit van het gebied, veelheid aan informatie en relaties met ontwikkelingen in en buiten het gebied maakt het een uitdagend proces. Dit kost tijd maar levert ook de eerste resultaten op. Er ligt een eerste concept van de maatschappelijke kostenbatenanalyse (MKBA) en de contouren van een afwegingskader wordt worden zichtbaar. Ook melden zich de eerste initiatiefnemers. Specifieke onderdeel in het proces zijn de milieuomstandigheden. Het in beeld brengen hiervan is wezenlijk om de ontwikkelmogelijkheden te bepalen en wordt samen met de RUD Drenthe uitgevoerd. De gemeente wil actief ervaringen van andere projecten opsporen en benutten. Zowel bestuurlijke als ambtelijke werkbezoeken naar andere gemeenten hebben plaatsgevonden en staan nog op de rol.
Volgende stappen
De precieze milieuomstandigheden en de mogelijkheden belemmeringen weg te nemen worden de komende periode nader verkend. Op basis van de Maatschappelijke kosten-batenanalyse en het Afwegingskader worden de uitgangspunten voor het bestemmingsplan met verruimde reikwijdte bepaald. Doel is het bestemmingsplan eind 2017 gereed te hebben. Gedurende dit proces blijft voortdurend aandacht voor de actoren.
Waarom Chw?
Het gebied kent bedrijven in de categorie 3 tot en met 5, die niet goed passen bij de functies in het omliggende gebied. Het gebied is belast met een breder milieuproblematiek (onder andere geur, geluid, stof, externe veiligheid). De (potentiële) geluidbelasting blokkeert de gewenste ontwikkeling naar gemengd stedelijk gebied. Bij de gefaseerde wijziging van de verkeersstructuur zal naar verwachting, in de overgangsfase, een tijdelijk overschrijding van geluidnormen plaatsvinden. Om sturing te kunnen geven aan de gebiedsontwikkeling en daarbij het ruimtegebruik en de leefbaarheid goed met elkaar in balans te houden heeft de gemeente Meppel gevraagd het gebied aan te wijzen tot ontwikkelingsgebied. Daarmee krijgt de gemeente extra manoeuvreerruimte om op een juiste wijze regie te voeren op de ontwikkeling.
Bij de voorbereidingen voor het opstellen van het bestemmingsplan-plus bleek dat het gebied ook gebaat is bij aansluiting op het experiment bestemmingsplan met verbrede reikwijdte. Met de verbrede reikwijdte kan namelijk nog beter op de omgevingskwaliteit gestuurd worden, die de gemeente graag wil bereiken. De gemeente wil in het bestemmingsplan met verbrede reikwijdte werken met kwalitatieve kaders voor de gehele fysieke leefomgeving.
Ervaring en resultaten Chw
Ervaring met de mogelijkheden die de Chw biedt zijn in Meppel vooral opgedaan bij de voorbereidingen voor de realisatie van de nieuwe woonwijk Nieuwveense Landen. Deze aan te leggen woonwijk is in het Besluit uitvoering Crisis- en herstelwet, derde tranche aangewezen als innovatief experiment. Naar aanleiding van de positieve ervaringen in dit project is onderzocht of de Chw een bijdrage kan leveren aan het versnellen en verbeteren van het ontwikkelingsproces van het transformatiegebied Noordelijke stadsentree. Uit dit onderzoek is duidelijk geworden dat een aanwijzing van tot ontwikkelingsgebied (artikel 2.2 Chw) meest geschikt is om over de benodigde instrumenten in het ontwikkelingsproces te beschikken. Tijdens het proces bleek dat het experiment bestemmingsplan met verruimde reikwijdte goed past bij de wens om bij de ontwikkeling van het gebied te sturen op kwaliteiten. De gemeente wil actief leren van andere projecten. Via het contactnetwerk van de Chw is dat makkelijker gebleken. Zowel bestuurlijke als ambtelijke werkbezoeken naar andere gemeenten hebben plaatsgevonden en staan nog op de rol.
Meer informatie
Website:
Projectleiders:
- Frits Dijkstra, F.Dijkstra@meppel.nl
- Carolien van de Bles, C.vdBles@meppel.nl