Westland: Dijckerwaal
“In het Westland werken veel arbeidsmigranten. De Chw biedt extra flexibiliteit om voor hen duurzame en eerlijke huisvesting tot stand te brengen.”
Arne Weverling, wethouder arbeidsmigratie
Situatie
De gemeente Westland kent een sterke tuinbouwsector, waaraan arbeidsmigranten een belangrijke economische bijdrage leveren. De gemeente streeft naar een eerlijk woon- en werkklimaat. Dat geldt ook voor de arbeidsmigranten die kort in het Westland verblijven. Daarvoor ontbreekt het aan voldoende woonruimte.
Doelstelling
De arbeidsmigranten en hun werkgevers zijn primair zelf verantwoordelijk voor het realiseren van tijdelijke huisvesting; de gemeente Westland faciliteert. Een voorbeeld is het project Dijckerwaal, waarin een particuliere initiatiefnemer een logiesgebouw voor 350 arbeidsmigranten wil realiseren.
Stand van zaken
De gemeente Westland heeft in 2012 haar richtinggevende uitgangspunten voor huisvesting van arbeidsmigranten vastgesteld en in januari 2013 de duurzaamheidsagenda 2012-2020, waarin huisvesting een van de bouwstenen is. Het project Dijckerwaal sluit daarop aan. Maar het project is in strijd met de bestemmingsplannen, dat aan het plangebied de functie ‘Agrarisch-Glastuinbouw’ geeft.
Een particulier samenwerkingsverband, van een werkgever, bouwer en beheerder, was initiatiefnemer voor het tijdelijke huisvestingsproject voor maximaal 15 jaar. Het ging om studio’s die vanaf de fabriek compleet ingericht worden geleverd. De bouw zou plaatsvinden met duurzame en milieuvriendelijke materialen. De gebouwen en/of de onderdelen kunnen na de gebruikstermijn van 15 jaar elders worden hergebruikt.
In 2014 is de situatie veranderd doordat de initiatiefnemer om financiële redenen gestopt is met het project. Tot nu toe hebben zich geen nieuwe initiatiefnemers gemeld. Vanuit de markt ontbreekt het aan initiatief, dat heeft deels met financiën te maken maar is er minder behoefte aan grootschalige huisvesting, waar deze locatie juist op was gericht.
Volgende stappen
Als zich de komende periode geen initiatiefnemers melden, komen er geen vervolgstappen. Met de gemeenteraad is afgesproken dat, wanneer er halverwege 2015 geen initiatiefnemers zijn voor de realisatie van huisvesting voor arbeidsmigranten, de locatie Dijckerwaal de bestemming ‘bedrijven’ krijgt in het in voorbereiding zijnde bestemmingsplan.
Waarom Chw
De omgevingsvergunning voor het project kan, vanwege de strijdigheid met het bestemmingsplan, maar voor een periode van maximaal vijf jaar worden verleend. Dat is te kort om deze investering rendabel te kunnen uitvoeren. Ook vergt de procedure een stevige doorlooptijd van een half jaar. Met gebruikmaking van de Chw kan de toegestane duur voor tijdelijk gebruik worden verlengd tot 15 jaar en de voorbereidingsperiode wordt ingekort van 26 naar 8 weken.
Eenzelfde soort experiment loopt ook in Eindhoven (Spoorzone) en Veghel (CHV-terrein). Op basis van deze experimenten is de wettelijke regeling voor tijdelijk gebruik verruimd met de wetswijziging in verband met het permanent maken van de Chw. Zodra aan rijkszijde de daarvoor benodigde uitvoeringsbesluiten tot stand zijn gebracht kan tijdelijk gebruik overal voor een periode van 10 jaar worden toegestaan met de korte voorbereidingsperiode van 8 weken.
Ervaring en resultaten Chw
De gemeente hanteert als uitgangspunt dat de markt verantwoordelijk is voor het project en dat de gemeente faciliteert. De gemeente heeft deze faciliterende rol vervuld door tijdelijk gebruik mogelijk te maken. Het project is om een andere reden gestopt. Vanuit de Chw gezien heeft de gemeente geen bijzondere leerpunten.
Meer informatie
Contactpersonen voor initiatieven huisvesting arbeidsmigranten:
- B. Heijmans, BNHeijmans@gemeentewestland.nl en
- M. Tieleman: MTieleman@gemeentewestland.nl;
- Marjon Kooke team Projecten, afdeling Planontwikkeling: MKooke@GemeenteWestland.nl