Centrum Zeist vernieuwt
De gemeente Zeist analyseerde allerlei data over bezoekers aan het centrum van Zeist. Denk aan bezoekersaantallen en hun herkomst. Of het effect van evenementen op bezoekers(aantallen). De gemeente gebruikt de analyses als nulmeting voor het project Centrum Zeist Vernieuwt.
De ambities
Begin 2016 ontstond in Zeist de behoefte aan informatie over de bezoekers aan het centrum van de gemeente. De directe aanleiding hiervoor was het project Centrum Zeist Vernieuwt. Voor dit project gaat een groot deel van het centrum van Zeist op de schop. Om de effecten van het project op middellange termijn te kunnen meten was een nulmeting nodig. Zo wilde de gemeente inzicht krijgen in bezoekersaantallen, de herkomst van die bezoekers en de achterliggende motieven voor hun bezoek. Ook was de gemeente geïnteresseerd in waar de bezoekersaantallen door worden beïnvloed.
De aanpak: hoe en welke data
Voor het uitvoeren van de nulmeting is een projectteam ingericht. Het team heeft een extern adviesbureau ingeschakeld om te helpen bij het verwerken van ruwe data. Deze ruwe data was grotendeels afkomstig van Mezuro, een partner van Vodafone. Zij kunnen met de data van miljoenen mobieltjes met grote nauwkeurigheid aangeven hoeveel bezoekers een gebied trekt en waar de bezoekers vandaan komen. Daarbij blijft de privacy behouden.
Deze data levert een zogenoemd 'Druktebeeld Bezoekers' op. Dat beeld laat zien hoeveel unieke bezoekers en bewoners in een bepaald gebied in een bepaalde periode aanwezig waren. Vervolgens zijn deze bezoekers gecategoriseerd (naar incidentele, regelmatige en frequente bezoeker) en is bepaald uit welk 'verzorgingsgebied' de bezoekers komen. Op verzoek van ondernemers in Zeist is bovendien gekeken naar de impact van allerlei evenementen op de bezoekersaantallen, zoals Koningsdag en Mode Zeist.
De resultaten: wat en met welke impact
De gemeente gebruikt de resultaten als nulmeting voor het bepalen van het effect van de herstructurering van het centrum van Zeist. Ook zijn de resultaten goede input voor de retailvisie die de gemeente eind 2017 gaat opstellen. Bovendien vormen de uitkomsten de basis voor het blijvend voeren van gesprekken over de wijze waarop de gemeente zijn centrum (nog) aantrekkelijker kan maken. Gesprekken binnen het gemeentehuis met beleidsmedewerkers en bestuurders. Maar ook gesprekken met retailers, horecaondernemers en vastgoedeigenaren in het centrum. Zo is het voor ondernemers interessant om te weten of en hoe zij kunnen inspelen op toenemende bezoekersaantallen en welke locaties daarvoor waardevol zijn.
Wat u hiermee kunt in voorbereiding op de Omgevingswet
Met deze telefoondata in Zeist over de aantallen en herkomst van bezoekers in een centrumgebied heeft u nu al concrete informatie in handen om bijvoorbeeld straks een realistisch omgevingsplan op te stellen. Deze informatie kan u helpen een beslissing te nemen over wat er wel of juist niet mag in het gebied. Of zij kan u helpen bij het bepalen van de functies die u wilt toekennen aan specifieke locaties in het gebied, zoals evenemententerreinen of markt-, stand-, lig- en parkeerplaatsen. Het slim verzamelen en gebruiken van data op het gebied van de fysieke leefomgeving kan dus nu al beginnen!
Contactpersonen
Gelinde Groeneveld
Gemeente Zeist
g.groeneveld@zeist.nl
Mila Verdonk
Gemeente Zeist
m.verdonk@zeist.nl