Pilot omgevingsplan Breda
Samen met de belangrijkste ketenpartners zoals provincie, waterschap en omgevingsdienst heeft de gemeente Breda gekeken:
- welke informatie iedereen over een bepaald gebied heeft
- welke gegevens daarvan nuttig zijn voor een omgevingsplan en
- hoe die informatie gedeeld en ontsloten kunnen worden
De ambities: waarom?
Gemeente Breda wil nu al inventariseren welke gegevens onder de nieuwe Omgevingswet nodig zijn voor een omgevingsplan. Dat doet de gemeente in de vorm van een pilot voor een omgevingsplan voor industrieterrein de Krogten. Dit plan moet over de gehele fysieke leefomgeving van het gebied gaan, dus niet alleen over de ruimtelijke
ordening van het terrein.
De pilot heeft als doel:
- te zien welke informatie de gemeente en ketenpartners hebben
- die informatie met elkaar te delen en
- al deze informatie te vertalen naar (de mogelijke inrichting van) een omgevingsplan
De aanpak: hoe en welke data?
In deze pilot zijn een projectteam en medewerkers van de relevante beleidsafdelingen betrokken. Bovendien schuiven medewerkers van ketenpartners als de omgevingsdienst en het waterschap aan. In meerdere sessies is eerst geïnventariseerd:
- welke gegevens beschikbaar zijn binnen de organisatie
- waar die te vinden zijn
- wat de kwaliteit is
Veel informatie is openbaar beschikbaar. Zoals de basisregistraties en voorzieningen als PDOK, de Risicokaart en Atlas Leefomgeving.
Ook is gekeken naar informatie van de brandweer, het waterschap, de veiligheidsregio, de GGD en de provincie en een extern onderzoek naar bedrijvigheid in de omgeving. Dit leverde uiteindelijk ongeveer 200 datasets op. Al die data moet vervolgens gestructureerd, samengevoegd en ontsloten worden. Vervolgens is bekeken hoe de data gebruikt kan worden voor een bestemmingsplan.
De resultaten: wat en met welke impact?
Door de pilot hebben de gemeente en de ketenpartners inzicht gekregen in wie de beschikking heeft over welke informatie. Daarnaast hebben zij kunnen oefenen met het verzamelen, op elkaar afstemmen, structureren en visualiseren van de informatie.
De verschillende organisatieonderdelen van de gemeente en alle betrokken ketenpartners hebben hun inzichten en gegevens naast elkaar gelegd en vervolgens gezamenlijk ontsloten. Dit is gebeurd via een geografisch informatiesysteem (GIS). Gegevens kunnen zo op eenvoudige wijze toegankelijk zijn en betrokkenen kunnen allemaal uit gaan van dezelfde data. Daarmee zijn de eerste stappen naar een integraal plan voor de gehele fysieke leefomgeving gezet.
Wat kunt u hiermee in voorbereiding op de Omgevingswet?
De gemeente Breda onderzoekt heel concreet in experimentvorm met ketenpartners welke data iedereen heeft. Deze vorm leert u werken in de geest van de nieuwe Omgevingswet. Door alle beschikbare data naast elkaar te leggen en te structureren, is het nu al mogelijk een eerste versie van een integraal omgevingsplan te ontwikkelen. De data vormen de belangrijkste basis voor onderlinge afstemming over wat er wel of niet mag in een gebied. Van milieu tot natuur of veiligheid. Begin dus nu al met het slim verzamelen en gebruiken van data op het gebied van de fysieke leefomgeving.