Indringend Ketentesten (IKT)
De keten is een keten van samenwerkende mensen. Mensen die de leefomgeving willen veranderen, en mensen die daarvoor plannen maken, regels opstellen en controleren. Daarbij delen mensen de gegevens over die plannen, regels en de leefomgeving.
Processen
De keten omvat alle processen waarbij systemen worden gebruikt om de gegevens uit te wisselen. Van planvorming tot en met de afhandeling van aanvragen. Daarbinnen vallen ook de werkprocessen van de betrokken overheden. En de toepassing hiervan door de medewerkers bij die overheden en de mensen die gebruikmaken van de dienstverlening van overheden. Inwoners en bedrijven bijvoorbeeld die een initiatief willen nemen in de leefomgeving. En medewerkers van de overheden die deze vragen en aanvragen behandelen.
Ook belanghebbenden zoals de mensen die in de buurt wonen en werken, zijn een onderdeel van die werkprocessen. Iedereen heeft daarbij toegang tot dezelfde informatie, want die is beschikbaar in het digitaal stelsel van de Omgevingswet (DSO).
Het doel van Indringend Ketentesten
Het doel van het Indringend Ketentesten (IKT) is om kort-cyclisch vast te stellen wat er goed werkt in de gehele keten van het DSO en wat nog niet, uitgaande van de minimale vereisten voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Van planvorming tot aan afhandeling van aanvragen. Niet oppervlakkig en ongeveer, maar conform de beoogde praktijk. Hierdoor ontstaat inzicht in de problemen en oplossingen. Bevindingen worden door betreffende ketenpartijen zo snel mogelijk opgepakt en opgelost.
Zodra deze beschikbaar zijn plaatsen we de resultaten van de betreffende IKT-testweek op deze website.
Testweekrapportages IKT
Hier vindt u per testweek de resultaten van het Indringend Ketentesten (IKT), zodra deze beschikbaar zijn. Ook lichten we toe wat het betekent wanneer er veel of weinig bevindingen worden gedaan. Bekijk de ketentestrapportages.
Vanaf testweek 44 is gekozen voor een andere vorm voor de wekelijkse testweekrapportage. Zowel de toelichting van de uitgevoerde testen als de bijhorende cijfermatige duiding is opgenomen in een pdf-document. De informatie staat dus niet meer op webpagina’s vermeld.
Het zogenoemde overzicht van de resultaten in relatie tot de functionele set (welke onderdelen zijn in een testweek geraakt en wat was daarvan het resultaat?) blijft zoals u gewend bent als Excel-document beschikbaar.
Faserapportages IKT
Het IKT-project is in april 2022 gestart. Hieronder worden de meest recente resultaten vermeld, namelijk vanaf IKT Fase 7:
- Fase 7 startte half oktober 2023 (Plan van Aanpak fase 7) en is eind januari 2024 afgerond. De rapportage van IKT-7 is eind maart 2024 afgerond.
- Fase 8 startte eind januari 2024 (Plan van Aanpak fase 8) en is half april 2024 afgerond. De rapportage van IKT-8 is half juni 2024 afgerond.
- Fase 9 startte half april 2024 (Plan van Aanpak fase 9) en is half juli 2024 afgerond. De rapportage van IKT-9 is in oktober 2024 afgerond.
IKT richt zich op wat overheden en hun samenwerkingspartners minimaal moeten kunnen bij de uitvoering van de Omgevingswet. Dat is vastgelegd in een standaardlijst, de functionele set met capabilities. Deze lijst gebruiken we als basis voor het IKT.
Testorganisatie
IKT heeft een aparte testorganisatie die bestaat uit een kernteam en een projectgroep met vertegenwoordigers van de betrokken organisatieonderdelen. Zij activeren en ondersteunen de ketentesters die vanuit de bevoegde gezagen deelnemen aan de IKT-testweken. De deelnemers vanuit bevoegde gezagen bepalen wat het belangrijkste is om te testen, in testtermen: wat de grootste productrisico's zijn.
Testen van de keten
De testers van het programma Aan de slag met de Omgevingswet leveren 2 zaken op:
- Een overzicht van getest gebruik
- Inzicht in de werking van de keten
Dat doen ze samen met materiedeskundigen van gemeenten, provincies, waterschappen, Rijkspartijen en uitvoeringsorganisaties zoals omgevingsdiensten.
Overzicht van getest gebruik
Dit bereiken we door op een gestructureerde manier het ketenproces te doorlopen. En hierbij in beeld te brengen waar we op verschillende onderdelen van de keten verbeterpunten tegenkomen en waar belemmeringen optreden.
Aan de hand van dit overzicht geeft IKT inzicht in de belangrijkste obstakels die de werking van de DSO-keten belemmeren en de oplossingen die daarvoor beschikbaar zijn. Dit gebeurt vanuit de samenwerking tussen verschillende partijen die zoeken naar een oplossing bij het analyseren van de bevindingen.
Inzicht in de werking van de keten
Vanuit de samenwerking tussen de verschillende partijen leveren we inzicht in de belangrijkste bevindingen die de werkbaarheid van de DSO-keten in de weg staan, en mogelijke oplossingen daarvoor.
Bevindingen
Bevindingen worden door betreffende ketenpartijen zo snel mogelijk opgepakt en opgelost. Een overzicht van bekende problemen (zogenaamde known issues) en wensen voor het DSO zijn te vinden via het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO).
IKT levert bevindingen op voor alle gebruikers van de DSO-keten, niet alleen voor de ketentesters aan het IKT. Bevindingen gaan over alle zaken waar de testers tegenaan lopen. Dat kan van alles zijn. Van niet kunnen inloggen op het moment van testen, het indienformulier niet goed begrijpen, tot software die niet doet wat de tester ervan verwacht.
Het IKT-team houdt de bevindingen centraal bij en koppelt deze terug aan de ketenpartij die verantwoordelijk is voor een reactie of mogelijke oplossing. Niet alle bevindingen leiden tot aanpassing van software. En niet alle bevindingen worden opgelost voor inwerkingtreding. Dat is ook niet nodig. De IKT-testen richten zich primair op bevindingen die blokkerend kunnen zijn voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Deze bevindingen móeten voor de inwerkingtreding zijn opgelost. Of er moet een goed werkende workaround of andere oplossing hiervoor zijn gevonden in samenwerking met de direct betrokken overheid.
Elke gemeente, provincie, waterschap of Rijkspartij kan nu al zelf invullen welke 'capabilities' zij werkend beschikbaar heeft. Daardoor kan iedereen zelf beoordelen in hoeverre zijn bevoegd gezag klaar is voor de inwerkingtreding.