Indringend Ketentesten (IKT)
De keten is een keten van samenwerkende mensen. Mensen die de leefomgeving willen veranderen, en mensen die daarvoor plannen maken, regels opstellen en controleren. Daarbij delen mensen de gegevens over die plannen, regels en de leefomgeving.
De keten omvat alle processen waarbij systemen worden gebruikt om de gegevens uit te wisselen. Van planvorming tot en met de afhandeling van aanvragen.
Daarbinnen vallen ook de werkprocessen van de betrokken overheden. En de toepassing hiervan door de medewerkers bij die overheden en de mensen die gebruikmaken van de dienstverlening van overheden. Inwoners en bedrijven bijvoorbeeld die een initiatief willen nemen in de leefomgeving. En medewerkers van de overheden die deze vragen en aanvragen behandelen. Ook belanghebbenden zoals de mensen die in de buurt wonen en werken, zijn een onderdeel van die werkprocessen. Iedereen heeft daarbij toegang tot dezelfde informatie, want die is beschikbaar in het digitaal stelsel van de Omgevingswet (DSO).
Het doel van Indringend Ketentesten
Het doel van het Indringend Ketentesten (IKT) is om kort-cyclisch vast te stellen wat er goed werkt in de gehele keten van het DSO en wat nog niet, uitgaande van de minimale vereisten voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Van planvorming tot aan afhandeling van aanvragen. Niet oppervlakkig en ongeveer, maar conform de beoogde praktijk. Hierdoor ontstaat inzicht in de problemen en oplossingen. Bevindingen worden door betreffende ketenpartijen zo snel mogelijk opgepakt en opgelost.
Zodra deze beschikbaar zijn plaatsen we de resultaten van de betreffende IKT-testweek op deze website.
De planning van IKT kent de volgende fasen:
- fase 1 duurde tot 1 juli 2022 (rapportage IKT fase 1 DSO)
- fase 2 duurde van 1 juli tot half september 2022 (rapportage IKT fase 2)
- fase 3 duurde van eind september 2022 tot 20 januari 2023 (plan van aanpak IKT fase 3, maatregelentabel IKT en QA DSO (bijlage bij plan van aanpak), rapportage IKT fase 3)
- fase 4 is half januari 2023 gestart (Plan van Aanpak IKT fase 4 (pdf, 819 kB)) en half april 2023 afgerond (Rapportage IKT fase 4).
- fase 5 is half april gestart (Plan van Aanpak IKT fase 5 (pdf, 636 kB)) en half juli afgerond (Rapportage IKT fase 5 (pdf, 2.6 MB))
- fase 6 is half juli gestart (Plan van Aanpak IKT fase 6 (pdf, 534 kB))
IKT richt zich op wat overheden en hun samenwerkingspartners minimaal moeten kunnen bij de uitvoering van de Omgevingswet. Dit is vastgelegd in een standaardlijst, de functionele set met capabilities. Deze lijst gebruiken we als basis voor het IKT.
Testorganisatie
IKT heeft een aparte testorganisatie die bestaat uit een kernteam en een projectgroep met vertegenwoordigers van de betrokken organisatieonderdelen. Zij activeren en ondersteunen de ketentesters die vanuit de bevoegde gezagen deelnemen aan de IKT-testweken. De deelnemers vanuit bevoegde gezagen bepalen wat het belangrijkste is om te testen, in testtermen: wat de grootste productrisico's zijn.
Testen van de keten
Testers vanuit het programma Aan de slag met de Omgevingswet leveren samen met materiedeskundigen van gemeenten, provincies, waterschappen, Rijkspartijen en uitvoeringsorganisaties zoals omgevingsdiensten door deelname aan indringend ketentesten 2 zaken op: overzicht van getest gebruik en inzicht in de werking van de keten.
- overzicht van het gebruik dat al is gelukt in het hele ketenproces
Dit bereiken we door op een gestructureerde manier het ketenproces te doorlopen. En hierbij in beeld te brengen waar we op verschillende onderdelen van de keten verbeterpunten tegenkomen en waar belemmeringen optreden.
Aan de hand van dit overzicht geeft IKT inzicht in de belangrijkste obstakels die de werking van de DSO-keten belemmeren en de oplossingen die daarvoor beschikbaar zijn. Dit gebeurt vanuit de samenwerking tussen verschillende partijen die zoeken naar een oplossing bij het analyseren van de bevindingen. Vanuit die samenwerking leveren we:
- inzicht in de belangrijkste bevindingen die de werkbaarheid van de DSO-keten in de weg staan, en mogelijke oplossingen daarvoor.
Bevindingen worden door betreffende ketenpartijen zo snel mogelijk opgepakt en opgelost. Een overzicht van bekende problemen (zogenaamde known issues) en wensen voor het DSO zijn te vinden via het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) voor iedereen die aan het oefenen en inregelen is.
Voor alle gebruikers van de DSO-keten
IKT levert bevindingen op voor alle gebruikers van de DSO-keten, niet alleen voor de ketentesters aan het IKT. Bevindingen gaan over alle zaken waar de testers tegenaan lopen. Dat kan van alles zijn. Van niet kunnen inloggen op het moment van testen, het indienformulier niet goed begrijpen, tot software die niet doet wat de tester ervan verwacht.
Het IKT-team houdt de bevindingen centraal bij en koppelt deze terug aan de ketenpartij die verantwoordelijk is voor een reactie of mogelijke oplossing. Niet alle bevindingen leiden tot aanpassing van software. En niet alle bevindingen worden opgelost voor inwerkingtreding. Dat is ook niet nodig. De IKT-testen richten zich primair op bevindingen die blokkerend kunnen zijn voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Deze bevindingen móeten voor de inwerkingtreding zijn opgelost. Of er moet een goed werkende workaround of andere oplossing hiervoor zijn gevonden in samenwerking met de direct betrokken overheid.
Elke gemeente, provincie, waterschap of Rijkspartij kan nu al zelf invullen welke capabilities zij werkend beschikbaar heeft. Daardoor kan iedereen zelf beoordelen in hoeverre zijn bevoegd gezag klaar is voor de inwerkingtreding.