Serviceketen: de dienstverlening van de Omgevingswet
Na inwerkingtreding van de Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen op 1 januari 2024, gaan inwoners, bedrijven, organisaties en belanghebbenden, net als nu, aan de slag met initiatieven, het aanvragen van vergunningen en het doen van meldingen. De gemeenten, waterschappen en provincies vormen in de meeste gevallen, net als nu, het loket voor alle vragen die daarover zijn bij deze initiatiefnemers.
Om de dienstverlening ook na inwerkingtreding van de wet zo veel mogelijk op peil te houden, is het noodzakelijk voor gemeenten, waterschappen en provincies om de bestaande dienstverleningsprocessen binnen de organisatie onder de loep te nemen en waar nodig te versterken.
Het versterken van de lokale serviceketen
De klantcontactcentra van gemeenten, waterschappen en provincies zijn het eerste aanspreekpunt waar initiatiefnemers aankloppen met inhoudelijke vragen over de Omgevingswet. Dat betekent dat de lokale serviceketen van deze gemeenten, waterschappen en provincies voldoende voorbereid moet zijn op de inwerkingtreding van de nieuwe wetgeving. Het versterken van de lokale serviceketen betekent bijvoorbeeld het ontsluiten van informatie via de website. Het afhandelen van vragen van inwoners, bedrijven, organisaties en belanghebbenden. Zo ook het opleiden van medewerkers zoals front- en backofficemedewerkers. Hiernaast is het inrichten van bovenlokale en landelijke maatregelen, ook ten aanzien van calamiteiten, van belang.
Het Informatiepunt Leefomgeving
In veel gevallen kunnen de klantcontactcentra van gemeenten, waterschappen en provincies de vragen van initiatiefnemers beantwoorden. Wanneer dat niet lukt kunnen vragen over rijksregels en het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) door de gemeente-, provincie- of waterschapmedewerker worden gesteld aan het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO), de kennispartner over de wet- en regelgeving rond de Omgevingswet, de leefomgeving en het DSO in de praktijk. Het IPLO kan uiteraard geen vragen beantwoorden over lokale of regionale regelgeving.
De ondersteunende producten
Hieronder staat een opsomming van de verschillende producten die gebruikt kunnen worden bij het versterken van de lokale serviceketen. De uitleg en link naar de verschillende producten vindt u op de pagina producten voor de serviceketen.
- De basispresentatie veranderingen Omgevingswet voor de dienstverlening.
Deze basispresentatie helpt u om de komende maanden richting te geven aan de dienstverlening. - Gespreksstarter: wie beantwoordt welke vraag?
De gespreksstarter helpt u om te bespreken wie welke vragen beantwoordt: KCC-medewerkers, front-officemedewerkers of back-officemedewerkers. - Wegwijzer veel gestelde vragen Omgevingswet, Wkb en Omgevingsloket.
De Wegwijzer is een hulpmiddel bij het beantwoorden van veel gestelde vragen over de Omgevingswet, de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) en het Omgevingsloket. - Voorbeeldteksten website.
Voorbeeldteksten voor gemeentelijke websites over de Omgevingswet, het Omgevingsloket en veelvoorkomende aanvragen. - Kennismaking Omgevingsloket.
Met dit hulpmiddel kunnen overheden kennismaken met het Omgevingsloket via aanklikbare afbeeldingen. Deze kennismaking met het Omgevingsloket is aanvullend op andere producten om te oefenen met het Omgevingsloket, zoals de klikdemo’s en de functiegerichte sessies.
Heeft u suggesties voor de producten van de serviceketen? Die horen we graag. U kunt uw opmerkingen doorgeven aan het IPLO.
Andere informatie
Overheden kunnen bij de voorbereiding ook de volgende informatie gebruiken:
- Informatie voor gemeenten van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). U vindt de informatie op de website van de VNG.