Ga naar de inhoud
Aan de slag met de Omgevingswet
Zoeken in deze site
Kruimelpad
Home  Regelgeving  Instrumenten Omgevingswet  Waterschapsverordening 
Menu
  • Home
  • Actueel
  • Bijeenkomsten
  • Regelgeving
  • Digitaal stelsel
  • Implementatie
  • Thema's
  • Contact

Overgangsrecht bij de waterschapsverordening

Het overgangsrecht regelt de verhouding tussen de nieuwe en de bestaande regelgeving. Voor de waterschapsverordening staat dit overgangsrecht in de Invoeringswet en het Invoeringsbesluit Omgevingswet.

In het wetsvoorstel voor de Invoeringswet Omgevingswet staat dat waterschappen de tijd krijgen om een waterschapsverordening vast te stellen.

Tijdelijke deel waterschapsverordening bevat regels uit verordeningen en legger

Door het overgangsrecht krijgt elk waterschap van rechtswege een waterschapsverordening op het moment dat de Omgevingswet in werking treedt. De Invoeringswet zorgt ervoor dat er regels staan in het tijdelijke deel van de waterschapsverordening. Het tijdelijke deel bestaat uit:

  • regels van verordeningen die de Waterschapswet als basis hebben
  • regels uit legger over beschermingszones waterstaatswerken

Verordeningen met Waterschapswet als basis

De regels van de volgende verordeningen verhuizen naar de waterschapsverordening (artikel 4.7, onderdeel a, van de Invoeringswet):

  • Keur (behalve regels over onderhoudsverplichtingen)
  • Wegenverordening
  • Vaarwegenverordening
  • Aansluitverordening

Het gaat om verordeningen die de Waterschapswet als basis hebben (artikel 78, eerste lid, van de Waterschapswet). Ook regels die zo’n verordening (zoals keur) nader uitwerken, verhuizen naar de waterschapsverordening (artikel 4.7, onderdeel b, van de Invoeringswet). Alleen als die regels over onderhoudsverplichtingen gaan, verhuizen ze niet mee. Regels over onderhoudsverplichtingen die niet meeverhuizen, blijven gewoon gelden.

De aansluitverordening is een verordening over de aansluiting van een openbaar riool op een zuiveringtechnisch werk of het brengen van afvalwater vanuit een openbaar riool in een zuiveringtechnisch werk.

Regels uit legger over beschermingszones waterstaatswerken

Onder de Waterwet wijst een legger onder andere beschermingszones van waterstaatswerken aan. Dat zijn zones rondom een waterstaatswerk waar regels gelden om het waterstaatswerk te beschermen. De aanwijzing van die zones (inclusief de ligging van het waterstaatswerk) verhuist van de legger naar de waterschapsverordening (artikel 4.7, onderdeel c, van de Invoeringswet).

Onder de Omgevingswet vallen die beschermingszones onder een beperkingengebied met betrekking tot een waterstaatswerk.

Op de pagina legger voor waterstaatswerken staat meer informatie over de legger onder de Omgevingswet.

Regels uit onderhoudslegger niet naar waterschapsverordening

In de onderhoudslegger staan onderhoudsplichtigen en/of onderhoudsverplichtingen. Deze regels over onderhoud gaan niet naar de waterschapsverordening. De wettelijke basis van de onderhoudslegger is en blijft de Waterschapswet (artikel 78, tweede lid, van de Waterschapswet). Het Omgevingsbesluit bepaalt dat alle regels die in de onderhoudslegger kunnen staan, niet in de waterschapsverordening mogen staan (artikel 2.2 van het Omgevingsbesluit). Dit zorgt voor een duidelijke afbakening tussen de onderhoudslegger en de waterschapsverordening.

Regels in tijdelijke deel omzetten naar nieuwe deel waterschapsverordening

Het waterschap krijgt de tijd om de regels uit het tijdelijke deel te laten vervallen of om te zetten naar het nieuwe deel van de waterschapsverordening. Het waterschap mag bij het omzetten die regels wijzigen. Een koninklijk besluit zal de datum aangeven waarop het omzetten uiterlijk moet plaatsvinden. Die datum is naar verwachting twee jaar na de datum van inwerkingtreding van de Omgevingswet. Na die datum vervallen de regels in het tijdelijke deel.

Rijksregels over lozingen in de waterschapsverordening

Sommige rijksregels over lozingen op een oppervlaktewater van een waterschap of zuiveringtechnisch werk van een waterschap, vervallen. Die regels komen via de zogeheten bruidsschat in de waterschapsverordening (afdeling 7.2 van het Invoeringsbesluit). Naast regels over lozingen omvat de bruidsschat ook regels over meldingen bij grondwateronttrekkingen en indieningsvereisten voor omgevingsvergunningen voor wateractiviteiten.

Bruidsschat in nieuwe deel verordening

De bruidsschat staat in het nieuwe deel van de waterschapsverordening. Dit betekent dat die bruidsschatregels voor onbepaalde tijd gelden. Het houdt ook in dat een waterschap niet verplicht is om deze bruidsschatregels aan te passen of in te trekken. De waterschappen kunnen zelf kiezen of zij bijvoorbeeld de omgevingsvergunning uit de bruidsschat voor lozingsactiviteiten op een oppervlaktewater overnemen of kiezen voor algemene regels.



Delen

  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen op Twitter

PDF maken

  • PDF maken

Vraag het onze experts!

Heeft u een vraag over de Omgevingswet of onderliggende wetgeving? Of wilt u iets weten over praktische toepassingen of digitale voorzieningen?

Vragenformulier

Tel: 088 - 797 07 90
Bereikbaar op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur.

Alle informatie om je voor te bereiden op de Omgevingswet.

Interbestuurlijke samenwerking

Het programma Aan de slag met de Omgevingswet is een samenwerkingsverband van gemeenten (VNG), provincies (IPO), waterschappen (UvW) en het Rijk. Het programma ondersteunt overheden, maatschappelijke partners, bedrijven, initiatiefnemers en belanghebbenden om te kunnen werken met de wet.

Over deze site

  • Programma Aan de slag
  • Informatiepunt Ow
  • Verantwoording
  • Toegankelijkheid
  • Privacyverklaring
  • Cookies
  • Contact
  • Archief

Volg ons

  • @aandeslagow
  • Omgevingswet op LinkedIn
Rijksoverheid
Unie van Waterschappen
Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Interprovinciaal overleg