Ga naar de inhoud
Aan de slag met de Omgevingswet
Zoeken in deze site
Kruimelpad
Home  Thema's  Water  Handreiking Lozingen  Schrijven van een vergunning of een maatwerkbesluit  Vergunning milieubelastende activiteit 
Menu
  • Home
  • Actueel
  • Bijeenkomsten
  • Regelgeving
  • Digitaal stelsel
  • Implementatie
  • Thema's
  • Contact

BBT-conclusie met emissieniveau

Een Beste beschikbare technieken (BBT)-conclusie kan bestaan uit een emissieniveau. Dit zijn de BAT-AELs, Best Available Techniques – Associated Emission Level. Een vergunningverlener vertaalt de BBT-conclusie naar een emissiegrenswaarde in de vergunning.

BBT-conclusie met een emissieniveau (BAT-AEL)

De beschrijving van een BBT-conclusie met een emissieniveau bestaat uit:

  • een bandbreedte van emissieniveaus
  • een eenheid. Bijvoorbeeld mg/Nm3 of mg/l
  • de referentie-omstandigheden. Bijvoorbeeld standaardomstandigheden voor luchtemissies (273,15 K, 101,3 kPa, in droog rookgas, standaard zuurstofconcentratie)
  • de middelingsperioden, bijvoorbeeld half uur-, uur-, dag-, 48-uur- of kalendermaandgemiddelden
  • voor zover nodig en als de onderbouwing van de gegevens dit toelaat kan het emissieniveau ook uitgedrukt zijn in een gemiddelde over een korte periode en lange periode

Betekenis van het 'kleiner-dan'-teken (<) in de bandbreedte van een emissieniveau

Soms staat in de bandbreedte van een emissieniveau een 'kleiner-dan-teken' (<). Bijvoorbeeld BBT-conclusie 16 van de BREF voor de productie van glas: 'Het BBT-emissieniveau voor stofemissies afkomstig uit smeltovens is <10-20 mg/Nm3.'

Dit houdt in dat het IPPC-bureau op basis van gegevens van referentie-installaties geen goede ondergrens kon afleiden. Met de beschreven technieken kunnen dus lagere emissies haalbaar zijn.

Toetsen aan BBT-conclusies met een emissieniveau (BAT-AEL)

De emissiegrenswaarden van een installatie in normale bedrijfsomstandigheden zijn niet hoger dan de emissieniveaus in de BBT-conclusies. Dat staat in artikel 8.27, lid 1 van het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl). De vergunningverlener vertaalt de BBT-conclusie naar een emissiegrenswaarde in de vergunning. Daarnaast is de vergunningverlener verplicht andere voorschriften in de vergunning op te nemen, zoals eisen over monitoring.

Het bevoegd gezag kan zo nodig een strengere emissiegrenswaarde opleggen. Dat staat in artikel 8.30 van het Bkl. Ook kan het bevoegd gezag een minder strenge emissiegrenswaarde opleggen. Dat staat in artikel 8.28 van het Bkl.

Normale bedrijfsomstandigheden

De BAT-AEL gaat over de brandbreedte van emissieniveaus in normale bedrijfsomstandigheden. Dat staat in artikel 8.27, lid 3 van het Bkl. Bij de BBT-conclusies en de bijbehorende BREF staat doorgaans wat de normale procesomstandigheden voor een sector zijn.

De Richtlijn industriële emissies (Rie) geeft aan wat niet onder normale bedrijfsomstandigheden valt. Dat staat in artikel 17, lid 1f van de Rie. Niet-normale bedrijfsomstandigheden zijn:

  • starten van een installatie
  • stilleggen
  • lekkages
  • storingen
  • korte stilleggingen
  • bedrijfsbeëindiging

BBT bij bestaande installaties

De vergunningverlener kan bij een bestaande installatie nagaan welke emissieniveaus de installatie haalt met de technieken uit de vergunningaanvraag of de verleende vergunning. De volgende factoren zijn bepalend voor deze emissieniveaus:

  • zuiverheid en kwaliteit van eindproduct
  • ontwerp, bouw, omvang en capaciteit van de installatie
  • gebruikte grondstoffen

Meer informatie over de motivatie voor de onderbouwing van de BBT emissieniveaus staat in het hoofdstuk Techniques to consider in the determination of BAT van de BREF documenten. Vooral de informatie onder het kopje 'environmental performance and operational data' is van belang.

De doelstelling van de Richtlijn industriële emissies is de emissie zoveel mogelijk te beperken door de beste beschikbare technieken toe te passen. Het bevoegd gezag moet beoordelen waar het emissieniveau voor een specifieke installatie in de bandbreedte van de BBT-conclusie ligt. Dit is dus niet automatisch de bovenkant van de bandbreedte.

BBT bij nieuwe installaties

Bij een nieuwe installatie moet de vergunningverlener ervan uitgaan dat door toepassing van de beste beschikbare technieken de installatie beter zal presteren dan bestaande installaties. Daardoor zal het BBT-niveau vaak aan de onderkant van de bandbreedte liggen.

Emissiewaarden met andere waarden, perioden of referentieomstandigheden

Het bevoegd gezag mag emissiegrenswaarden vaststellen met andere waarden, perioden of referentieomstandigheden. Dat staat in artikel 8.27, lid 2 van het Bkl. Wel moeten de monitoringsresultaten dan een vergelijking met de BAT-AEL-waarden mogelijk maken. Deze vergelijking moet laten zien dat dit beneden de bovenkant van de bandbreedte van de BAT-AEL zit.

Voorbeeld andere waarde en referentieomstandigheid

In de BBT-conclusie staat een emissieniveau dat geldt bij een zuurstofpercentage van 6%. De vergunningverlener kiest ervoor om in de vergunning een emissieniveau op te nemen dat geldt bij een zuurstofpercentage van 17%. De waarde van het emissieniveau verschilt hierdoor van de waarde in de BBT-conclusie. Maar bij omrekening van de emissiewaarde bij een zuurstofpercentage van 17% naar een emissiewaarde bij een zuurstofpercentage van 6% voldoet deze andere waarde in de vergunning dus wel aan de BBT-conclusie.



Delen

  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen op Twitter

PDF maken

  • PDF maken

Vraag het onze experts!

Heeft u een vraag over de Omgevingswet of onderliggende wetgeving? Of wilt u iets weten over praktische toepassingen of digitale voorzieningen?

Vragenformulier

Tel: 088 - 797 07 90
Bereikbaar op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur.

Alle informatie om je voor te bereiden op de Omgevingswet.

Interbestuurlijke samenwerking

Het programma Aan de slag met de Omgevingswet is een samenwerkingsverband van gemeenten (VNG), provincies (IPO), waterschappen (UvW) en het Rijk. Het programma ondersteunt overheden, maatschappelijke partners, bedrijven, initiatiefnemers en belanghebbenden om te kunnen werken met de wet.

Over deze site

  • Programma Aan de slag
  • Informatiepunt Ow
  • Verantwoording
  • Toegankelijkheid
  • Privacyverklaring
  • Cookies
  • Contact
  • Archief

Volg ons

  • @aandeslagow
  • Omgevingswet op LinkedIn
Rijksoverheid
Unie van Waterschappen
Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Interprovinciaal overleg