Plannen voor ontwikkeling DSO in 1e kwartaal 2025 beschikbaar
Aan het begin van ieder kwartaal bepalen de ontwikkelteams, koepelorganisaties en opdrachtgever de werkzaamheden met elkaar. De plannen voor de ontwikkeling van de landelijke voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) voor het 1e kwartaal van 2025 zijn nu beschikbaar.
Belangrijke ontwikkelingen dit kwartaal
Hieronder lichten we een aantal ontwikkelingen in dit kwartaal uit. Een overzicht van alle ontwikkelingen vindt u op de pagina Plannen voor ontwikkeling DSO: 1e kwartaal 2025 (PI-33.1) van het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO).
Omgevingsloket: verbeteren gebruikersvriendelijkheid Omgevingsloket
De gebruikersvriendelijkheid is een belangrijk uitgangspunt bij de ontwikkeling van het Omgevingsloket. Ieder kwartaal werken ontwikkelteams hieraan en doen onderzoekers gebruikersonderzoeken, bijvoorbeeld om nieuwe ontwerpen te testen. Dit kwartaal werken ontwikkelteams onder andere aan een ontwerp voor informatiepagina's met extra informatie over de meest gezochte werkzaamheden, het tonen van werkzaamheden in de Vergunningcheck en Maatregelen op maat in een logischere volgorde, het opnemen van een link naar de uitlegvideo's voor de Vergunningcheck en Aanvragen op de overzichtspagina's en verder nog een aantal tekstuele verbeteringen.
Omgevingsloket: verbeteringen contactpagina en nieuwe versie STAM
Het ontwikkelteam heeft vorig kwartaal een herontwerp van de contactpagina gemaakt. Dit kwartaal ronden ze het ontwerp af, nadat ze het hebben besproken met leveranciers. Daarna gaan ze verder met de uitwerking. Hiervoor is eerst een aanpassing nodig van de algemene set indieningsvereisten en de Standaard aanvragen en meldingen (STAM, nieuwe versie 6.0). Daarom kan het ontwikkelteam de ontwerpen nog niet meteen doorvoeren.
Omgevingsloket: contactgegevens overheden op conclusiepagina Vergunningcheck
Voor de actie 'Neem contact op met uw gemeente of waterschap' op de resultaatpagina van de Vergunningcheck, realiseert het ontwikkelteam dit kwartaal een oplossing voor het op de pagina kunnen zien van contactgegevens van de betreffende overheid. Overheden kunnen daarvoor hun contactgegevens aanleveren. Als er geen gegevens zijn aangeleverd, blijft de tekst 'Neem contact op' staan zonder contactgegevens.
Omgevingsloket: hulp voor nieuwe bezoekers Regels op de kaart (analyse)
Gebruikersonderzoek laat zien dat nieuwe bezoekers de werking van Regels op de kaart nog steeds lastig vinden. De ontwikkelteams onderzoeken dit kwartaal wat nodig is om deze bezoekers beter op weg te helpen. Bijvoorbeeld door een digitale rondleiding. En ze bijvoorbeeld met pop-upteksten op de belangrijkste onderdelen te wijzen.
Webstatistieken: inzicht in gebruik Omgevingsloket voor overheden
De vraag naar data over het gebruikersgedrag in het Omgevingsloket groeit, bijvoorbeeld over het gebruik van de Vergunningcheck. Dit helpt gemeenten, waterschappen en provincies om de bezoekers van het loket te begrijpen en om eigen toepasbare regels te verbeteren. Dit kwartaal wordt daarom onderzocht hoe deze data op een goede manier gedeeld kan worden met overheden.
Publiceren van plannen: verwerken verordeningen met grotere geo-bestanden (analyse)
De geo-bestanden van een aantal waterschappen passen niet binnen de limiet van 100 MB. Andere overheidslagen kunnen hier in (nabije) toekomst ook tegenaan lopen. Dit kwartaal onderzoeken ontwikkelteam met leveranciers en overheden hoe het DSO ook bestanden groter dan 100 MB kan verwerken.
Publiceren van plannen: voorbereidingen nieuwe versie standaard STOP/TPOD
De ontwikkelteams werken al een tijd aan de voorbereidingen voor de nieuwe versie van de Standaard officiële publicaties (STOP). Het gaat om versie 1.4 van de standaard en versie 3.1 van het Informatiemodel Omgevingswet (IMOW). Vorig kwartaal zijn de nieuwe versies bestuurlijk vastgesteld en is gestart met de opname van de nieuwe versies in de Regeling standaarden publicaties Omgevingswet. Dit kwartaal gaan teams verder met de technische voorbereidingen voor deze nieuwe versie, waarmee ze later dit jaar ook de functionaliteiten van deze standaarden kunnen ontwikkelen.
Ontwikkelingen volgen
Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in dit kwartaal? Dank kunt u het volgende doen:
- Bezoek dan de tweewekelijkse sprintdemodagen (sprint review): de ontwikkelteams presenteren tweewekelijks hun werk aan elkaar. Als overheid, leverancier of geïnteresseerde in het open stelsel voor derden kunt u deze demodagen bijwonen. U kunt zich hiervoor aanmelden bij uw Business Liaison Manager (BLM-er) of bij de organisatie: TBO-DSO-LV@kadaster.nl.
- Volg de release-informatie: verbeteringen en veranderingen komen tijdens het kwartaal op meerdere momenten beschikbaar. Op de pagina Release-informatie DSO ziet u per release een overzicht van de opgeleverde verbeteringen en veranderingen.
- Bekijk de bekende wensen: op de pagina Wensen voor ontwikkeling DSO ziet u een overzicht van alle bekende wensen.
- Bekijk de resultaten van gebruikersonderzoeken: op de pagina Resultaten van gebruikersonderzoeken Omgevingsloket vindt u een overzicht per onderzoek.
Meer informatie
- Volledig overzicht van alle plannen op de website van IPLO.
- Status ontwikkeling functionaliteiten DSO op de website van de VNG.