Plannen voor ontwikkeling DSO in 3e kwartaal 2024
Aan het begin van ieder kwartaal bepalen de ontwikkelteams, koepelorganisaties en opdrachtgever de werkzaamheden met elkaar. De plannen voor de ontwikkeling van de landelijke voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) voor dit kwartaal zijn nu beschikbaar.
Belangrijke ontwikkelingen dit kwartaal
Op de pagina over DSO 3e kwartaal 2024 leest u waar de ontwikkelteams van het DSO dit kwartaal aan werken. Nu de Omgevingswet in werking is getreden, ziet de planning er wat anders uit dan de afgelopen kwartalen. Er is bijvoorbeeld meer ruimte voor functionele ontwikkelingen en gebruikersvriendelijkheid.
Toelichting aantal ontwikkelingen
Hieronder lichten we een aantal ontwikkelingen in dit kwartaal uit. Een overzicht van alle ontwikkelingen vindt u in de tabellen op de IPLO pagina.
Omgevingsloket: afronden ontwikkeling 'Verken uw idee'
Begin dit kwartaal wordt de ontwikkeling van nieuwe functionaliteit 'Verken uw idee' afgerond. Deze optie komt beschikbaar in het Omgevingsloket zodra zaak- en vergunningensystemen van overheden de nieuwe versie 5.0 van de Standaard aanvragen en meldingen (STAM) ondersteunen. Softwareleveranciers moeten hiervoor overstappen op deze nieuwe versie. Pas dan kunnen overheden ook initiatieven ontvangen. Versie 5.0 van STAM komt begin dit kwartaal beschikbaar.
Ontvangen van verzoeken: nieuwe versie STAM
Aan het begin van dit kwartaal komt een nieuwe versie van STAM beschikbaar, versie 5.0. Hierbij worden nieuwe soorten verzoekberichten geïntroduceerd, zoals het bericht dat hoort bij Verken uw idee. Daarnaast is een technische aanpassing gedaan voor het XML-bericht voor verzoeken. Hiermee is het eenvoudiger om door te geven wanneer een initiatiefnemer een vooringevuld veld vanuit een register heeft leeggemaakt. Op deze pagina leest u meer over de nieuwe versie STAM.
Publiceren van plannen: voorbereiden bestuurlijke vaststelling nieuwe versie standaard STOP/TPOD
Voor de planketen staat dit kwartaal in het teken van het voorbereiden van nieuwe versies van de standaard en het informatiemodel voor bestuurlijke vaststelling. Het gaat om versie 1.4 van de Standaard officiële publicaties (STOP) en versie 3.1 van het Informatiemodel Omgevingswet (IMOW). Dit kwartaal verwerken de teams reacties uit de consultaties van vorig kwartaal. Naar verwachting kunnen de standaarden in het najaar worden vastgesteld.
Omgevingsloket: juist weergeven van ontwerpregelingen
De ontwikkelteams werken aan de laatste punten voor het juist weergeven van ontwerpregelingen die gebaseerd zijn op een vastgestelde regelingversie. Bij ontwerpversies worden de annotaties niet altijd juist getoond bij Regels op de kaart. Het oplossen van dit probleem heeft hoge urgentie.
Omgevingsloket: herontwerp contactpagina en analyse verbeteringen machtigen
Initiatiefnemers vullen de velden e-mailadres en telefoonnummer niet altijd in bij een verzoek. Deze velden zijn niet verplicht. Vorig kwartaal is daarom al een aanpassing gedaan. Initiatiefnemers zien nu een melding als ze deze gegevens niet invullen. Ook is het ontwikkelteam gestart met een herontwerp van de contactpagina. Daar werken ze dit kwartaal aan verder. Daarnaast gaan ze verder met de analyse om het machtigen in het Omgevingsloket te verbeteren.
Omgevingsloket: nieuwe rol adviseur voor samenwerken aan aanvragen
Dit kwartaal komt de nieuwe rol adviseur beschikbaar voor het samenwerken aan verzoeken, zoals aanvragen en meldingen. Deze rol komt naast de bestaande rollen initiatiefnemer en gemachtigde. Een adviseur kan meewerken aan een project, maar heeft geen rechten om een aanvraag in te dienen. Bedrijven kunnen zo bijvoorbeeld een ander bedrijf uitnodigen om vragen te beantwoorden of bijlagen toe te voegen. Maar blijven zo zelf initiatiefnemer of gemachtigde voor het project.
Omgevingsloket: analyseren gebruikersvriendelijkheid Omgevingsloket
De gebruikersvriendelijkheid is een belangrijk uitgangspunt bij de ontwikkeling van het Omgevingsloket. Ieder kwartaal werken ontwikkelteams hieraan en doen ze gebruikersonderzoeken, bijvoorbeeld om nieuwe ontwerpen te testen. Vorig kwartaal ontwikkelden ze een manier om meer gegevens te verzamelen om het gedrag van bezoekers te analyseren en monitoren. De functionaliteit hiervoor komt dit kwartaal beschikbaar, waarmee ze een nulmeting doen.
Testomgeving voor leveranciers
Dit kwartaal wordt fase 1 van de testomgeving voor leveranciers afgerond, namelijk de infrastructuur. Hiermee was vorig kwartaal al gestart, maar vooral het inrichten van de Digikoppelingen voor de nieuwe omgeving kost meer tijd dan gepland. Dit is nodig zodat leveranciers ook echt kunnen aansluiten. Verder start dit kwartaal ook de voorbereiding voor content die nodig is voor conformiteitstoetsen. Hiermee kunnen leveranciers de werking van verschillende scenario's testen.
Ontwikkelingen volgen
Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in dit kwartaal? Bezoek dan de tweewekelijkse sprintdemodagen en bekijk de release-informatie en de bekende wensen.
Als overheid of gebruiker van het Omgevingsloket of het open stelsel voor derden kunt u deze demodagen (sprint review) bijwonen. U kunt zich hiervoor aanmelden bij uw Business Liaison Manager (BLM-er) of bij de organisatie: TBO-DSO-LV@kadaster.nl.
Verbeteringen en veranderingen komen tijdens het kwartaal op meerdere momenten beschikbaar. Op de pagina Release-informatie DSO vindt u per release een overzicht van de opgeleverde verbeteringen en veranderingen. Op de pagina Wensen voor ontwikkeling DSO vindt u een overzicht van alle bekende wensen.