Binnenkort nieuwe rol van adviseur in het Omgevingsloket
Binnenkort is een nieuwe rol voor deelnemers van projecten beschikbaar in het Omgevingsloket, de rol adviseur. Een adviseur kan een initiatiefnemer of gemachtigde helpen om een verzoek op te stellen. Een adviseur kan een aanvraag of melding voorbereiden, maar niet indienen, intrekken of verwijderen. Met deze nieuwe rol kunnen ook gemachtigden andere personen of organisaties vragen om een aanvraag voor te bereiden of bijlagen toe te voegen. Voor overheden die verzoeken ontvangen verandert er niets.
Voor wie belangrijk?
Werkt u bij een gemeente, waterschap, provincie, omgevingsdienst of rijksorganisatie? En werkt u bij het klantcontactcentrum of bent u communicatiemedewerker bij een van deze organisaties? Of behandelt u verzoeken uit het Omgevingsloket, zoals aanvragen en meldingen? Of werkt u met het Omgevingsloket om aanvragen en meldingen te doen? Dan is onderstaande informatie belangrijk voor u, ook om uw doelgroepen en collega's hierover te informeren.
Wat verandert er en wanneer?
Naar verwachting worden de rollen van deelnemers aan projecten in het Omgevingsloket uitgebreid vanaf woensdag 25 september 2024. Dit is onderdeel van release PI-31.6. Naast de rollen initiatiefnemer en gemachtigde komt de rol adviseur beschikbaar op de productieomgeving van het Omgevingsloket en de andere onderdelen van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Door onvoorziene omstandigheden kan deze datum veranderen. In de onderhoudskalender van het DSO en Omgevingsloket vindt u altijd de actuele planning.
Rollen van deelnemers in een project
Met de nieuwe rol adviseur wordt het makkelijker om met meerdere partijen samen te werken aan een project in het Omgevingsloket. Want zowel initiatiefnemers als gemachtigden kunnen een adviseur uitnodigen voor hun project. Dit kan een persoon zijn, maar ook een organisatie. Een ketengemachtigde kan helaas nog geen adviseur uitnodigen voor een project. Hieronder leest u per rol wat de verschillende deelnemers in een project wel en niet kunnen.
Initiatiefnemer
De initiatiefnemer is de opdrachtgever van het project. De aanvraag of melding komt op naam van de initiatiefnemer te staan. Ook zijn de eventuele kosten (leges) voor rekening van de initiatiefnemer. Een initiatiefnemer kan een aanvraag indienen, aanvullen, intrekken of verwijderen. Ook kan de initiatiefnemer deelnemers van een project beheren: een nieuwe initiatiefnemer toevoegen (als er nog geen gemachtigde is) en een of meerdere gemachtigden en adviseurs toevoegen.
Gemachtigde
Een gemachtigde kan voor een initiatiefnemer aanvragen doen voor het project. De gemachtigde heeft in het Omgevingsloket daarom bijna dezelfde rechten als de initiatiefnemer. Deze kan namens de initiatiefnemer een aanvraag indienen, aanpassen, intrekken en verwijderen. Maar ook een aanvraag aanvullen en nieuwe aanvragen starten vanuit het project. Een gemachtigde kan geen andere personen of organisaties machtigen. Een gemachtigde kan alleen een adviseur toevoegen als deelnemer aan een project.
Ketengemachtigde kan nog geen adviseurs toevoegen
Voor organisaties die veel aanvragen doen voor andere organisaties is er ketenmachtiging van eHerkenning. Als ketengemachtigde kunt u nog geen adviseurs toevoegen aan een project. U krijgt dan een foutmelding dat het Omgevingsloket geen deelnemers kan toevoegen. Dit wordt nog ontwikkeld. Meer over ketenmachtiging leest u op de website van eHerkenning.
Adviseur
Een adviseur wordt door een initiatiefnemer of gemachtigde uitgenodigd om mee te werken aan een project. De adviseur kan een aanvraag invullen en aanpassen, maar niet indienen, intrekken of verwijderen. Een adviseur kan geen deelnemers toevoegen aan een project, maar kan wel zichzelf uit een project verwijderen.
Nadat een adviseur als deelnemer is toegevoegd aan een project, ontvangt deze een e-mail met een activatiecode. Na inloggen met DigiD of eHerkenning kan de adviseur de activatiecode invoeren en heeft dan toegang tot het project.
Voorbeeld: Als gemachtigde een onderaannemer uitnodigen
Een inwoner wil een huis laten bouwen en huurt een aannemer in. De aannemer start als gemachtigde de aanvraag en nodigt de inwoner uit als initiatiefnemer. De aannemer wil vervolgens een loodgietersbedrijf naar de aanvraag laten kijken voor het leidingenwerk. Hij nodigt dit bedrijf uit als adviseur voor het project.
Voor overheden die verzoeken ontvangen verandert er niets
Als overheid verandert er voor u niets in het ontvangen van verzoeken. Een adviseur kan geen verzoeken indienen. In een verzoek staan nooit de gegevens van een adviseur. In een verzoek staan altijd de gegevens van de initiatiefnemer en als het ingediend is door een gemachtigde, de gegevens van de gemachtigde.
Meer informatie
- Bekijk alle veranderingen in release PI-31.6 in de releasenotes bij PI-31.3, 31.4, 31.5 en 31.6
- Deelnemers toevoegen en samenwerken aan projecten in het Omgevingsloket