Het Omgevingsloket na 1 jaar: stand van zaken en vooruitblik
Het Omgevingsloket vierde deze winter haar eerste verjaardag. Op 1 januari 2024 ging het loket live als dé centrale plek voor vergunningaanvragen, meldingen en informatie binnen de Omgevingswet. Inmiddels zijn we een jaar verder en blijkt dat het Omgevingsloket volop wordt gebruikt. Het Omgevingsloket speelt een belangrijke rol in de fysieke leefomgeving voor inwoners, bedrijven en overheden.
Feiten en cijfers
Sinds de lancering heeft het Omgevingsloket ruim 6 miljoen interacties geregistreerd, met ruim 2,1 miljoen unieke bezoekers. Dit onderstreept hoe belangrijk het loket is als centraal punt voor vergunningen, meldingen en informatie. In 2024 zijn er bijna 194.000 vergunningen aangevraagd en ruim 147.000 meldingen ingediend. Daarnaast werd er 73.000 keer informatie aangeleverd.
De cijfers op een rijtje:
Aantal interacties: 6.041.103
Aantal unieke bezoekers: 2.153.275
Aantal vergunningaanvragen: 193.689
Aantal meldingen: 147.726
Aantal ingediende informatieplichten: 73.000
Overige verzoeken: 1.083
Stabiliteit en gebruikersonderzoek
Hoewel de start van het Omgevingsloket vooral spannend was voor ontwikkelaars en beheerders, blijkt uit monitoring dat het systeem technisch stabiel functioneert. Dit bood ruimte om verder te bouwen aan gebruikersvriendelijkheid en toegankelijkheid.
Ieder kwartaal wordt er gebruikersonderzoek gedaan, bijvoorbeeld naar de werking van de Vergunningcheck. Uit het gebruikersonderzoek gehouden in september 2024 bleek onder meer dat gebruikers moeite hadden met het kiezen van de juiste werkzaamheden. Met dit onderzoeksresultaat is achter de schermen aan de slag gegaan.
Er wordt gewerkt aan het blijvend verbeteren van de zoekfunctionaliteit en het taalgebruik. Ook wordt gewerkt aan nieuwe informatiepagina's voor de meest gekozen werkzaamheden in de Vergunningcheck. Hiermee krijgen bezoekers eerst meer informatie over de gekozen werkzaamheid.
Aan de slag met verbeteringen
Ondanks de al doorgevoerde verbeteringen is het werk nog niet klaar. Dit jaar en in de komende jaren blijft de doorontwikkeling van het Omgevingsloket en de andere onderdelen van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) een speerpunt.
Belangrijke thema's zijn onder andere: de digitalisering van verordeningen met grotere geo-bestanden en het verbeteren van de interactie tussen initiatiefnemers en overheden. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om verbeteringen voor het machtigen en de pagina 'uw gegevens', waar initiatiefnemers hun contactgegevens invullen.
De komende tijd wordt ook gewerkt aan een oplossing voor grote geo-bestanden en de implementatie van nieuwe versies van standaarden, zoals voor de Standaard officiële publicaties (STOP).
Elke vraag op de juiste plek
Voor een snelle en efficiënte behandeling van vragen en meldingen, helpt het als elke vraag op de logische plek wordt gesteld. Initiatiefnemers met vragen over een vergunning of een melding via het Omgevingsloket kunnen terecht bij de gemeente, provincie of waterschap. Storingen, vragen of opmerkingen over toegankelijkheid van het Omgevingsloket zélf kunnen worden gesteld via het Informatiepunt Leefomgeving.
Meer informatie
- Volledig overzicht van alle plannen voor ontwikkeling op de website van het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO).
- Status ontwikkeling functionaliteiten DSO (VNG.nl)
- Omgevingsloket: elke vraag op de juiste plek (IPLO.nl)