Waar is deze TAM voor bedoeld?
Na de inwerkingtreding moeten gemeenten wijzigingen van het omgevingsplan Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) bekendmaken (publiceren) via de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup)). Gemeenten stellen het besluit tot wijziging van het omgevingsplan op volgens de nieuwe Standaard officiële publicaties (STOP Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup)) met bijhorende toepassingsprofielen (TPOD Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup)).
Deze TAM vormt een alternatieve mogelijkheid voor gemeenten om het omgevingsplan te wijzigen, wanneer zij dit nog niet via de nieuwe standaarden kunnen doen. De TAM moet voorkomen dat planvorming (en in het bijzonder gebiedsontwikkeling) onaanvaardbare vertraging oploopt bij de invoering van de Omgevingswet.
Hoe werkt deze TAM?
Als andere alternatieven, zoals het vergunnen door middel van een buitenplanse omgevingsplanactiviteit Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup), niet gebruikt kunnen worden, is het gebruiken van de huidige IMRO-standaard en de huidige plansoftware voor het opstellen van een wijzigingsbesluit voor het omgevingsplan een tijdelijke alternatieve maatregel.
In de tijdelijke situatie worden met de huidige techniek (huidige planapplicaties) via de huidige Wet ruimtelijke ordening (Wro)-standaard (IMRO-standaard) wijzigingsbesluiten van het omgevingsplan bekendgemaakt (conform inhoudelijke eisen Omgevingswet). In deze situatie vindt bekendmaking niet plaats via publicatie naar de LVBB, maar op de huidige gebruikelijke wijze. Dit betekent dat het vaststellingsbesluit via DROP (Decentrale Regelgeving en Officiële Publicaties) in het Gemeenteblad wordt gepubliceerd, en het met IMRO vormgegeven plandeel op ruimtelijkeplannen.nl. Via de overbruggingsfunctie zijn deze plannen dan ook direct in de DSO Viewer via het Omgevingsloket te raadplegen. Dit tijdelijke alternatief duiden we aan als de TAM-IMRO.
Wat zijn de voordelen van deze TAM?
TAM-IMRO biedt gemeenten die direct na de inwerkingtreding van de Omgevingswet een plan in procedure brengen (en dus niet onder het overgangsrecht vallen), een tijdelijk alternatief handelingsperspectief indien in hun situatie nog functionaliteit in de DSO-keten mist of niet goed werkt.
Wat zijn de nadelen van deze TAM?
De TAM-IMRO-besluiten maken deel uit van het (‘nieuwe’) omgevingsplan, maar hebben technisch gezien het ‘oude’ formaat (namelijk IMRO). Later moeten deze besluiten conform de STOP/TPOD-standaard alsnog gepubliceerd worden bij de LVBB. Dit levert gemeenten extra werk op. Aan de inzet van TAM-IMRO kleven beperkingen en zitten mogelijk risico’s aan.f
Deze beperkingen worden op korte termijn verder geïdentificeerd en er wordt – indien aan de orde – bezien of en hoe deze beperkingen gematigd kunnen worden. Zodat er voor de gemeente maar ook voor de andere gebruikers van het DSO (inwoners, bedrijven en andere bevoegd gezagen) een naar omstandigheden werkbare en duidelijk te communiceren situatie ontstaat.
Voorbeschermingsregels in het omgevingsplan
Gemeenten kunnen onder de Omgevingswet ook een voorbereidingsbesluit nemen. Dit besluit zorgt niet meer voor een aanhoudingsplicht, zoals onder de huidige Wet ruimtelijke ordening, maar voegt onder de Omgevingswet direct voorbeschermingsregels toe aan het omgevingsplan. Meer hierover leest u op de pagina Voorbereidingsbesluit en voorbeschermingsregels | Informatiepunt Leefomgeving (iplo.nl)].
Kan een gemeente nog niet publiceren via de nieuwe standaard STOP/TPOD? Dan kan de gemeente gebruikmaken van de TAM Voorbereidingsbesluit om voorbeschermingsregels te regelen. De voorbeschermingsregels zijn dan zichtbaar in het Omgevingsloket als tijdelijk regelingdeel dat deel uitmaakt van het omgevingsplan. In de Bijsluiter TAM voorbereidingsbesluit van de VNG leest u hier meer over.
Wie heeft deze TAM nodig?
Gemeenten, adviesbureaus en softwareleveranciers
Wanneer is deze TAM nodig?
Gemeenten dienen bij de voorbereiding van omgevingsdocumenten die net na de inwerkingtreding in procedure worden gebracht (en niet onder het overgangsrecht vallen), te kiezen of deze in STOP of IMRO worden opgesteld. De voorbereidingstijd zal afhangen van de omvang en complexiteit van het plan.
Hoelang blijft deze TAM beschikbaar?
Over deze TAM is besloten om de inzet met een extra jaar te verlengen. De TAM is daarmee tot 2 jaar na inwerkingtreding – dus tot en met 31 december 2025 – in te zetten. Daarbij geldt dat procedures waarvan het ontwerp – met toepassing van de TAM – voor 1 januari 2026 ter inzage zijn gelegd, ook met toepassing van de TAM na 2025 afgerond kunnen worden.
Status van deze TAM
Beschikbaar. Aanvullende informatie is beschikbaar op onder andere deze site en op de site van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).
Zie ook
- Werkafspraak TAM-IMRO op de website van Geonovum
- TAM-IMRO voor gemeenten op de website van VNG.
U vindt daar bijvoorbeeld:
- veelgestelde vragen en antwoorden over de TAM-IMRO
- een Bijsluiter TAM-IMRO, die meer gedetailleerde informatie geeft over de inzet van TAM-IMRO
- de eerste resultaten van een proef met TAM-IMRO
- Webinar Netwerkbijeenkomst TAM-IMRO omgevingsplan
- Webinar Tijdelijke Alternatieve Maatregelen (TAM): vangnet bij inwerkingtreding Omgevingswet (7 juli 2022)
Terug naar het overzicht met alle TAM.