TAM Projectbesluit
In het kort: een tijdelijke alternatieve maatregel (TAM) voor de publicatie van het projectbesluit. Voor provincies en waterschappen is het momenteel nog niet mogelijk een projectbesluit in STOP-TPOD te publiceren.
Waar is deze TAM voor bedoeld?
Om te voorkomen dat projecten vertraging oplopen als gevolg van het niet kunnen publiceren van het projectbesluit is het nodig alternatieven te bieden. Hierbij moet bij voorkeur worden aangesloten bij de huidige manier van publiceren van provincies en waterschappen. Dan hoeven zij geen extra tools aan te schaffen en kunnen zij op de huidige manier blijven werken.
Hoe werkt deze TAM?
Het projectbesluit als bedoeld in de Omgevingswet bevat in ieder geval een vrije-tekstdeel. Ook kan het projectbesluit een of meer delen bevatten waarmee de regels van een of meer omgevingsplannen worden gewijzigd.
De volgende alternatieven zijn beschikbaar voor overheden die geen beschikking hebben over IMRO-software, en overheden die dat wel hebben:
- alternatief 1: alternatief voor overheden zonder IMRO (waterschappen)
Het projectbesluit kan gepubliceerd worden via Decentrale Regelgeving en Officiële Publicaties (DROP) of (voor het Rijk) de Sdu-route.
Dit betekent dat de tekst van het besluit niet zichtbaar wordt in de landelijke voorziening van het DSO (DSO-LV). Het projectbesluit treedt wel in werking bij bekendmaking, het project kan dus doorgaan.
Het projectbesluit geldt juridisch bezien als afwijkvergunning, voor zover het daadwerkelijk afwijkt van het omgevingsplan. We bekijken momenteel of we wel een geografische contour met een link naar de officiële kennisgeving kunnen tonen in het DSO, zoals dat ook bij de buitenplanse omgevingsplanactiviteit gebeurt. Of dit mogelijk is, is voor 1 december 2022 duidelijk. Voor het gebruik van deze TAM is dat echter geen harde randvoorwaarde, het is een nice to have. - alternatief 2: alternatief voor overheden met IMRO (provincies)
Het projectbesluit wordt gepubliceerd in IMRO door middel van de aansluiting op RP.nl. Via de overbruggingsfunctie wordt dit zichtbaar in DSO-LV. Op dit moment werken we aan afspraken over welk IMRO-model hiervoor gebruikt moet worden en hoe dan. De verwachting is dat we uiterlijk halverwege 2023 de gekozen oplossing kunnen testen. Daarna is de TAM beschikbaar om ingezet te worden.
Wat zijn de voordelen van deze TAM?
Het voordeel van alternatief 1 (voor overheden/waterschappen zonder IMRO) zijn:
- Het is een eenvoudig alternatief, waarvoor geen software van derden nodig is.
De voordelen van alternatief 2 (voor overheden/provincies met IMRO):
- Het projectbesluit zal zichtbaar zijn via het Omgevingsloket.
- Publiceren van het projectbesluit is mogelijk via aansluiting op ruimtelijkeplannen.nl.
- Er is geen software van derden nodig. Alle provincies beschikken over IMRO-software.
Wat zijn de nadelen van deze TAM?
De nadelen van alternatief 1 (voor overheden/waterschappen zonder IMRO) zijn:
- Het volledige projectbesluit is niet te lezen via het Omgevingsloket. Hiervoor moet men doorklikken naar het publicatieblad. Ook als het wel lukt om het projectbesluit als BOPA te tonen.
- Het opstellen en publiceren van een kennisgeving met Geography Markup Language (GML) en een link naar de officiële bekendmaking (indien mogelijk) is extra werk voor waterschappen.
- Uiteindelijk moeten gemeenten het projectbesluit in hun omgevingsplan inpassen. Dit is meer werk als dit niet in STOP-TPOD is gepubliceerd.
De nadelen van alternatief 2 (voor overheden/provincies met IMRO) zijn:
- Uiteindelijk moeten gemeenten het projectbesluit in hun omgevingsplan inpassen. Dit is meer werk als dit niet in STOP-TPOD is gepubliceerd.
- IMRO biedt minder mogelijkheden om met annotaties en dergelijke de content gebruiksvriendelijker te tonen. Deze zal op een meer basale manier zichtbaar zijn in de Viewer dan wanneer in STOP-TPOD wordt gewerkt.
Wie heeft deze TAM nodig?
De doelgroep voor alternatief 1 (voor overheden zonder IMRO) zijn de waterschappen. Zij maken gebruik van DROP.
De doelgroep voor alternatief 2 (voor overheden met IMRO) zijn de provincies en eventueel het Rijk. Het Rijk verwacht op dit moment deze TAM niet nodig te hebben. Maar mocht dit toch anders blijken te liggen, dan kan het Rijk deze TAM eveneens gebruiken.
Wanneer is deze TAM nodig?
Deze TAM is nodig vanaf inwerkingtreding van de Omgevingswet. Projectbesluiten kunnen niet eerder dan na inwerkingtreding van de Omgevingswet genomen worden. Uiteraard moet wel voor inwerkingtreding getest zijn of de TAM goed werkt. De planning is om dit in het 2e kwartaal van 2023 te doen.
Hoelang blijft deze TAM beschikbaar?
Deze TAM en andere TAM in de planketen zijn beschikbaar tot 12 maanden na inwerkingtreding van de Omgevingswet.
Status van deze TAM
In voorbereiding
Zie ook
Begrip: Projectbesluit
Om een project uit te voeren, kan de overheid een projectbesluit vaststellen. Dit kan alleen als een overheidsproject of privaat project een publiek belang dient.
Voor sommige projecten bepaalt de Omgevingswet of een andere wet dat er sprake is van een publiek belang. Dan moet de overheid een projectbesluit vaststellen.
Lees meer op Projectbesluit.
Begrip: Buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA)
De buitenplanse omgevingsplanactiviteit omvat alle activiteiten die in strijd zijn met de regels van het omgevingsplan.
Meer informatie op de overzichtspagina Buitenplanse omgevingsplanactiviteit.