Dienstverlening op 1 bij de gemeente Veenendaal
De dienstverlening voor inwoners en bedrijven naar een hoger plan brengen. Voor dat doel zet de gemeente Veenendaal grote stappen. In aanloop naar de inwerkingtreding van de Omgevingswet wordt zelfs met een andere datum gerekend. Al begin april 2023 start deze gemeente met het werken in de geest van de Omgevingswet, zoals met Omgevingstafels. Onlangs kreeg programma-directeur-generaal Ruimtelijke Ordening Marjolein Jansen tijdens een werkbezoek een update over de stand van zaken in Veenendaal.
Praktische verankering
De finalist van de Aandeslag-Trofee 2022 is vergevorderd met de implementatie van de Omgevingswet. 'De procedures zijn klaar, werkprocessen zijn ingericht en medewerkers zijn opgeleid en getraind', vat programmamanager Marie-Louise van Lankveld-Meggelaars samen. De 2,5 jaar oude lokale omgevingsvisie is alweer toe aan actualisatie en vormt de basis voor het Veenendaalse Puntensysteem. Op basis van dit puntensysteem maken ze in Veenendaal de praktische vertaalslag van de 6 thema's van Veenendaal 2030 naar concrete maatregelen. Die dan weer worden verankerd in het omgevingsplan.
'Een initiatiefnemer of ontwikkelaar kan punten scoren op de elementen die bijdragen aan de doelstellingen van onze omgevingsvisie. Daarbij moeten minimaal 60 punten worden behaald', licht Van Lankveld toe. 'Dus een initiatiefnemer kan bijvoorbeeld bij een onderwerp als 'klimaatadaptatie' punten verdienen als er extra bomen worden geplant.' Inmiddels zijn ook andere overheden bezig met de vertaling van hun omgevingsvisie in een puntensysteem.
Bovenste rij van links naar rechts: Sjoukje Deelstra (gemeentesecretaris Veenendaal), Amber Holdijk (beleidsmedewerker RO Veenendaal), Jan Heijkamp (teamleider ROB Veenendaal), Leo Nooteboom (beleidsadviseur Grondbeleid BKZ), Klaas Meijer (planeconoom Veenendaal), Marjolein Jansen (programma-dg BZK)
Onderste rij van links naar rechts: Marie-Louise van Lankveld (programmamanager Omgevingswet Veenendaal), Josephine Roos (beleidsmedewerker Grondbeleid BZK), Sweta Noor (beleidsmedewerker Juridisch Instrumentarium Omgevingswet BZK), Edwin Voogd (senior adviseur Omgevingsrecht IPLO), Leonie de Meulemeester (beleidsmedewerker Interbestuurlijk Samenwerken), Engbert Stroobosscher (wethouder Ruimtelijke Ordening Veenendaal), Jeroen Feskens (ambtelijk opdrachtgever Veenendaal), Ariane Litjens (bestuursadviseur)
Draagvlak voor verandering
Die praktische aanpak laat zich ook zien bij de inbedding van de nieuwe werkwijze die de Omgevingswet met zich meebrengt. In Veenendaal is die verantwoordelijkheid in de ambtelijke lijn neergelegd en ontwikkeld door 'eigen mensen'. Daar waar nodig werden opengevallen plekken ingevuld door inhuur van externen. Ook is bewust draagvlak van onderop gestimuleerd. 'Verandering vanuit de uitvoering is toch het meest krachtig. Dat stimuleren en waarderen we.'
Daarvoor is bijvoorbeeld een zogeheten baten-overleg uitgevonden. Daarin hebben teamleiders uit de ambtelijke organisatie zitting, de baten-eigenaren. Zij worden intensief meegenomen in het veranderproces. 'Op die manier creëren we draagvlak bij teamleiders binnen de ambtelijke organisatie. Immers, zij moeten die verandering tot stand brengen en hebben daar baat bij.'
Rol voor regio én Rijk
Het gezamenlijk tot stand brengen van de veranderopgave, en daarmee het verbeteren van de dienstverlening, beperken zich niet alleen tot de eigen ambtelijke organisatie. Ook op regionaal en rijksniveau moet sprake zijn van goede onderlinge afstemming om daarmee meer servicegericht te kunnen werken. Daarvoor is al een veelbelovende stap in de goede richting gezet. Vorige maand tekende een groot aantal betrokken gemeenten, waterschappen, provincie, omgevingsdiensten en andere partners in de regio Utrecht een samenwerkingsovereenkomst (SOK). Op tal van onderwerpen zijn specialistische werkgroepen gevormd die ondersteuning aan de deelnemende overheden moeten bieden bij de implementatie van de Omgevingswet in regionaal verband.
Naast deze regionale samenwerking ziet Van Lankveld kansen voor versterking van de samenwerking tussen lokale overheden, regionale samenwerkingsverbanden én de rijksoverheid. Bijvoorbeeld door het verbinden van de landelijke en regionale serviceketen, het bieden van meer slagkracht voor Regionale Implementatiecoaches (RIO's) en de herverdeling van financiële middelen. Voor de komende tijd ligt de focus op de eigen gemeentelijke organisatie: 'Dienstverlening is voor ons belangrijk en we gaan het gewoon doen.'