Duiding in cijfers - testweek 18
Tijdens de testen in testweek 18 (16 januari tot en met 20 januari 2023) worden meldingen gedaan over de werking van het DSO (de landelijke voorziening of decentrale software), over de content of over de beschikbaarheid of begrijpelijkheid van ondersteuningsproducten zoals handreikingen, toelichtingen of websites. De meldingen worden na analyse geclassificeerd als bevinding of als wijzigingsverzoek.
Cijfermatige duiding IKT-testweek 18
In een aantal overzichten geven we enig inzicht in de ontvangen meldingen (bevindingen/issues en wensen/wijzigingsverzoeken). Het IKT-project houdt de status bij van de meldingen nadat deze zijn doorgestuurd naar een 'behandelteam'. De overzichten tonen de status van de meldingen (peildatum 30 januari 2023) na afloop van de testweek.
Omdat het IKT-projectteam in testweek 18 (van 16 tot en met 20 januari 2023) ook de uitvoering van de mkb-toets heeft ondersteund, ligt het totaal van de reguliere IKT-testen dit keer lager.
Ontvangen meldingen

Toelichting
Er zijn in totaal 17 meldingen ontvangen tijdens testweek 18:
- 15 bevindingen
- 2 wensen (wijzigingsverzoeken)
Aantallen bevindingen en wijzigingsvoorstellen per koepelorganisatie

Toelichting
Herkomst van de meldingen | Bevindingen | Wensen |
---|---|---|
Provincies | 12 | 1 |
Waterschappen | 1 | - |
DSO-organisaties | 2 | 1 |
Totaal | 15 | 2 |
Bevindingen per processtap per type bevoegd gezag

Processtap | Provincie | Waterschap | DSO-organisaties | Totaal |
---|---|---|---|---|
1 - Downloaden en wijzigen plan | 2 | - | - | 2 |
2 - Valideren plan | 1 | - | - | 1 |
3 - Publiceren wijziging | 1 | - | - | 1 |
4a - Bekijken plan via Overheid.nl | 1 | - | - | 1 |
4b - Bekijken plan via DSO-LV Viewer | 7 | 1 | - | 8 |
Niet van toepassing | - | - | 2 | 2 |
Totaal | 12 | 1 | 2 | 15 |
Toelichting
Bevindingen en wijzigingsverzoeken kunnen betrekking hebben op verschillende stappen in de procesketen. In een groot aantal gevallen betreft het wijzigingsverzoeken die (nog) niet aan een processtap zijn gelinkt of waar dat niet van toepassing is. In de grafiek is aangegeven van welke categorie bevoegd gezagen de melding afkomstig is.
Bevindingen en wensen per behandelteam en status

Behandelteam en status | Bevinding |
---|---|
OBO-Kadaster | 10 |
Doorgezet naar Behandelteam | 3 |
Hertesten | 3 |
Wacht op melder | 4 |
OBO-KOOP (LVBB) | 3 |
Afgehandeld | 1 |
Doorgezet naar Behandelteam | 1 |
Hertesten | 1 |
OBO-RWS | 1 |
Doorgezet naar Behandelteam | 1 |
Eindtotaal | 14 |
Toelichting
De 14 meldingen voor DSO-LV betroffen deze testronde 14 bevindingen en 0 wijzigingsverzoeken. Deze meldingen worden behandeld in het meldingenproces en de status wordt bijgehouden. Als de melding is opgelost, wordt deze gelabeld met ‘hertesten in een volgende ronde’.
Meldingen voor softwareleveranciers worden rechtstreeks en via het bevoegd gezag aan hen gemeld. Het IKT-team is niet altijd op de hoogte van de vervolgstappen die door een softwareleverancier worden gezet.
Bevindingen en wensen ten aanzien van DSO-LV

Status | Prioriteit 2 | Prioriteit 3 | Totaal |
---|---|---|---|
Bevinding | 5 | 9 | 14 |
Afgehandeld | 1 | - | 1 |
Doorgezet naar behandelteam | 1 | 4 | 5 |
Hertesten | 1 | 3 | 4 |
Wacht op melder | 2 | 2 | 4 |
Totaal | 5 | 9 | 14 |
Toelichting
De meldingen die betrekking hebben op DSO-LV, zijn vrijwel allemaal geanalyseerd en doorgezet naar een behandelteam bij KOOP, Kadaster, Rijkswaterstaat of Geonovum. In dit overzicht staat per toegekende prioriteit de status.
Bevindingen voor lokale softwareleveranciers per prioriteit

Prioriteiten | Bevindingen |
---|---|
IKT-leverancier | 1 |
Prioriteit 2 | 1 |
Totaal | 1 |
Toelichting
De ene bevinding die te maken heeft met lokale software, is voorzien van een prioriteit naar de betreffende leverancier gestuurd. Opvolging gebeurt via het bevoegd gezag.