Duiding in cijfers - testweek 21
Tijdens de testen in testweek 21 (27 februari tot en met 3 maart 2023) worden meldingen gedaan over de werking van het DSO (de landelijke voorziening of decentrale software), over de content of over de beschikbaarheid of begrijpelijkheid van ondersteuningsproducten zoals handreikingen, toelichtingen of websites. De meldingen worden na analyse geclassificeerd als bevinding of als wijzigingsverzoek.
Cijfermatige duiding IKT-testweek 21
In een aantal overzichten geven we inzicht in de ontvangen meldingen (bevindingen/issues en wensen/wijzigingsverzoeken). Het IKT-project houdt de status bij van de meldingen nadat deze zijn doorgestuurd naar een 'behandelteam'. De overzichten tonen de status van de meldingen (peildatum 10 maart 2023) na afloop van de testweek.
Ontvangen meldingen

Toelichting
Er zijn in totaal 48 meldingen ontvangen tijdens testweek 21:
- 38 bevindingen
- 10 wensen (wijzigingsverzoeken)
Aantallen bevindingen en wijzigingsvoorstellen per koepelorganisatie

Toelichting
Herkomst van de meldingen | Bevindingen | Wensen |
---|---|---|
Gemeenten | 20 | - |
Provincies | 3 | 2 |
Waterschappen | 2 | 1 |
Rijk | 13 | 7 |
Totaal | 38 | 10 |
Bevindingen per processtap per type bevoegd gezag

Processtap | Gemeente | Provincie | Waterschap | Rijk | Totaal |
---|---|---|---|---|---|
2 - Valideren plan | 2 | - | - | - | 2 |
3 - Publiceren wijziging | - | 1 | - | - | 1 |
4a - Bekijken plan via Overheid.nl | 2 | - | - | - | 2 |
4b - Bekijken plan via DSO-LV Viewer | 10 | 2 | - | - | 12 |
6 - Verifiëren toepasbare regels | 1 | - | - | - | 1 |
7 - Publiceren toepasbare regels | - | - | 1 | - | 1 |
8a - Doorlopen check | 1 | - | - | - | 1 |
8b - Doorlopen aanvraag | 2 | - | - | - | 2 |
9a - Ontvangen en behandelen aanvraag | 2 | - | 1 | 7 | 10 |
11 - Samenwerken aan aanvraag | - | - | - | 5 | 5 |
Niet van toepassing | - | - | - | 1 | 1 |
Totaal | 20 | 3 | 2 | 13 | 38 |
Toelichting
Bevindingen en wijzigingsverzoeken kunnen betrekking hebben op verschillende stappen in de procesketen. In een groot aantal gevallen betreft het wijzigingsverzoeken die (nog) niet aan een processtap zijn gelinkt of waar dat niet van toepassing is. In bovenstaande grafiek en tabel is aangegeven van welke categorie bevoegd gezagen de melding afkomstig is.
Bevindingen en wensen per behandelteam en status

Behandelteam en status | Bevinding | Wijzigingsverzoek | Totaal |
---|---|---|---|
OBO-Kadaster | 12 | - | 12 |
Afgehandeld | 1 | - | 1 |
Doorgezet naar Behandelteam | 8 | - | 8 |
Hertesten | 2 | - | 2 |
Wacht op release | 1 | - | 1 |
OBO-KOOP (LVBB) | 4 | - | 4 |
Doorgezet naar Behandelteam | 1 | - | 1 |
Hertesten | 2 | - | 2 |
Wacht op melder | 1 | - | 1 |
OBO-RWS | 9 | 1 | 10 |
Doorgezet naar Behandelteam | 5 | 1 | 6 |
Hertesten | 2 | - | 2 |
Wacht op release | 2 | - | 2 |
Eindtotaal | 25 | 1 | 26 |
Toelichting
De 26 meldingen voor DSO-LV betroffen deze testronde 25 bevindingen en 1 wijzigingsverzoek. Deze meldingen worden behandeld in het meldingenproces en de status wordt bijgehouden. Als de melding is opgelost, wordt deze gelabeld met 'hertesten in een volgende ronde'.
Meldingen voor softwareleveranciers worden rechtstreeks en via het bevoegd gezag aan hen gemeld. Het IKT-team is niet altijd op de hoogte van de vervolgstappen die door een softwareleverancier worden gezet.
Bevindingen en wensen ten aanzien van DSO-LV

Status | Prioriteit 3 | Prioriteit 4 | Totaal |
---|---|---|---|
Bevinding | 24 | 1 | 25 |
Afgehandeld | 1 | - | 1 |
Doorgezet naar behandelteam | 13 | 1 | 14 |
Hertesten | 6 | - | 6 |
Wacht op melder | 1 | - | 1 |
Wacht op release | 3 | - | 3 |
Wijzigingsverzoek | 1 | - | 1 |
Doorgezet naar Behandelteam | 1 | - | 1 |
Totaal | 25 | 1 | 26 |
Toelichting
De meldingen die betrekking hebben op DSO-LV, zijn vrijwel allemaal geanalyseerd en doorgezet naar een behandelteam bij KOOP, Kadaster, Rijkswaterstaat of Geonovum. In dit overzicht staat per toegekende prioriteit de status.
Bevindingen voor lokale softwareleveranciers per prioriteit

Prioriteiten | Bevindingen |
---|---|
IKT-leverancier | 13 |
Prioriteit 2 | 1 |
Prioriteit 3 | 11 |
Prioriteit 4 | 1 |
Totaal | 13 |
Toelichting
De 13 bevindingen die te maken hebben met lokale software, zijn voorzien van een prioriteit naar de betreffende leverancier gestuurd. Opvolging gebeurt via het bevoegd gezag.
Wijzigingsverzoeken (wensen) voor lokale leveranciers per prioriteit

Prioriteiten | Wensen |
---|---|
IKT-leverancier | 2 |
Prioriteit 4 | 2 |
Totaal | 2 |
Toelichting
De 2 wensen die te maken hebben met lokale software, zijn voorzien van een prioriteit naar de betreffende leverancier gestuurd. Opvolging gebeurt via het bevoegd gezag.
Wijzigingsverzoeken (wensen) bij overigen

Overigen | Wensen |
---|---|
TBO-Business Analyse | 6 |
TBO-Test | 1 |
Totaal | 7 |