Rapportage IKT-testweek 40 (20 tot en met 24 november 2023)
Tijdens de testen in testweek 40 (20 tot en met 24 november) zijn meldingen gedaan over de werking van het DSO (de landelijke voorziening of decentrale software), over de content of over de beschikbaarheid of begrijpelijkheid van ondersteuningsproducten, zoals handreikingen, toelichtingen of websites. De meldingen worden na analyse geclassificeerd als bevinding of als wijzigingsverzoek.
Cijfermatige duiding IKT-testweek 40
In een aantal overzichten geven we enig inzicht in deze ontvangen meldingen (bevindingen/issues en wensen/wijzigingsverzoeken). Het IKT-project houdt de status bij van de meldingen nadat deze zijn doorgestuurd naar een 'behandelteam'. De overzichten tonen de status van de meldingen enkele dagen (peildatum 13 december 2023) na afloop van deze testweek.
Grafiek 1: Ontvangen meldingen
Toelichting grafiek 1: Ontvangen meldingen
Er zijn in totaal 39 meldingen ontvangen tijdens testweek 40:
- 36 bevindingen
- 3 wensen (wijzigingsverzoeken)
Grafiek 2: Aantallen bevindingen en wensen per koepelorganisatie
Toelichting grafiek 2: Aantallen bevindingen en wensen per koepelorganisatie
Herkomst van de meldingen | Bevindingen | Wensen |
---|---|---|
Gemeenten | 20 | 1 |
Provincie | 4 | 2 |
Veiligheidsregio | 1 | - |
Rijk | 2 | - |
DSO-organisaties - IKT | 9 | - |
Totaal | 36 | 3 |
Stappenplan DSO Keten
Binnen het IKT-project wordt voor alle deelnemende bevoegd gezagen gebruikt gemaakt van het processchema van de VNG. Bevindingen en wijzigingsverzoeken kunnen betrekking hebben op verschillende stappen in de procesketen van DSO. In een aantal gevallen gaat het over wijzigingsverzoeken die (nog) niet aan een processtap zijn gelinkt of waar dat niet van toepassing is. In schema 1 is aangegeven van welke categorie bevoegd gezagen de melding afkomstig is. Dit schema gaat over bevindingen (niet de wensen) per DSO-processtap.
Tabel 1: Bevindingen per processtap per type bevoegd gezag
Processtap | Gemeente | Provincie | Veiligheidsregio | Rijk | DSO/IKT | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|
00 - Maken en wijzigen omgevingsinstrument | 1 | - | - | - | - | 1 |
01 - Downloaden en wijzigen plan | 2 | - | - | - | - | 2 |
03 - Publiceren wijziging | 3 | 1 | - | - | 1 | 5 |
04a - Bekijken plan via Overheid.nl | 3 | - | - | - | - | 3 |
04b - Bekijken plan via DSO-LV Viewer | 10 | 1 | - | - | 3 | 14 |
08a - Doorlopen check | 1 | 2 | - | - | - | 3 |
08b - Doorlopen aanvraag | - | - | 1 | - | 1 | |
09a - Ontvangen en behandelen aanvraag | - | - | - | 1 | 4 | 5 |
11 - Samenwerken aan aanvraag | - | - | - | 1 | - | 1 |
Niet van toepassing | - | - | - | - | 1 | 1 |
Totaal | 20 | 4 | 1 | 2 | 9 | 36 |
Tabel 2: Bevindingen en wensen per behandelteam en status
Behandelteam en status | Bevinding | Wens | Totaal |
---|---|---|---|
IKT-leverancier | 9 | - | 9 |
Doorgezet naar behandelteam | 9 | - | 9 |
OBO-Kadaster | 6 | - | 6 |
Afgehandeld | 1 | - | 1 |
Hertesten | 1 | - | 1 |
Wacht op Melder | 1 | - | 1 |
Wacht op release | 3 | - | 3 |
OBO-KOOP (LVVB) | 5 | - | 5 |
Doorgezet naar behandelteam | 1 | - | 1 |
Wacht op Melder | 1 | - | 1 |
OBO-RWS | 2 | - | 2 |
Doorgezet naar behandelteam | 1 | - | 1 |
Wacht op Melder | 1 | - | 1 |
TBO-Business Analyse | - | 2 | 2 |
Afgehandeld | - | 1 | 1 |
Doorgezet naar behandelteam | - | 1 | 1 |
TBO-Test | 8 | 1 | 9 |
Afgehandeld | 7 | 1 | 8 |
Hertesten | 1 | - | 1 |
COBO-MC | 1 | - | 1 |
Wacht op release | - | - | 1 |
Viewer (Kadaster) | 5 | - | 5 |
Doorgezet naar behandelteam | 1 | - | 1 |
Hertesten | 2 | - | 2 |
Wacht op release | 2 | - | 2 |
Eindtotaal | 36 | 3 | 39 |
Meldingen voor softwareleveranciers (IKT-leverancier) worden rechtstreeks en via het bevoegd gezag aan hen gemeld. Het IKT-team is niet altijd op de hoogte van de vervolgstappen die door een softwareleverancier worden gezet.
Tabel 3: Bevindingen en wensen ten aanzien van DSO-LV
Behandelteam |
Prioriteit 4 |
Prioriteit 3 | Prioriteit 2 | Prioriteit 1 | Totaal |
---|---|---|---|---|---|
Bevinding | 1 | 10 | 6 | 1 | 18 |
OBO-Kadaster | - | 2 | 3 | 1 | 6 |
OBO-KOOP (LVBB) | 1 | 4 | - | - | 5 |
OBO-RWS | - | 1 | 1 | - | 2 |
Viewer (Kadaster) | - | 3 | 2 | - | 5 |
Totaal bevindingen DSO-LV | 1 | 10 | 6 | 1 | 18 |
De meldingen die betrekking hebben op DSO-LV zijn allemaal geanalyseerd en doorgezet naar een behandelteam. In dit overzicht staat vermeld de status en de toegekende prioriteit.
Grafiek 3: Bevindingen voor lokale softwareleveranciers per prioriteit
De meldingen die betrekking hebben op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) zijn allemaal geanalyseerd en doorgezet naar een behandelteam. In dit overzicht staat vermeld de status en de toegekende prioriteit.
Toelichting grafiek 3: Bevindingen voor lokale softwareleveranciers per prioriteit
Prioriteit | Bevindingen |
---|---|
IKT-Leverancier | 9 |
Prioriteit 2 | 5 |
Prioriteit 3 | 4 |
Totaal bevindingen ICT-leveranciers | 9 |
Naast de 9 bevindingen voor leveranciers decentrale software ('IKT-leveranciers') waren er deze testronde 0 wensen voor IKT-leveranciers. De bevindingen en wensen die te maken hebben met lokale software zijn voorzien van een prioriteit naar de betreffende leverancier gestuurd. Opvolging gebeurt via het bevoegd gezag. En tot slot waren er deze testronde 3 wensen en 9 bevindingen voor TBO intern.
Grafiek 4: Urgentie omgezet naar prioriteit
Toelichting grafiek 4: Urgentie omgezet naar prioriteit
Status | Prioriteit 1 | Prioriteit 2 | Prioriteit 3 | Prioriteit 4 | Totaal |
---|---|---|---|---|---|
Bevinding | 1 | 18 | 16 | 1 | 36 |
Hoog | 1 | 18 | - | - | 19 |
Middel | - | - | 16 | - | 16 |
Laag | - | - | - | 1 | 1 |
Wens | - | 1 | - | 2 | 3 |
Hoog | - | 1 | - | - | 1 |
Middel | - | - | - | 2 | 2 |
Totaal | 1 | 19 | 16 | 3 | 39 |
Tijdens het IKT-werkproces worden door de testende bevoegde gezagen, samen met de IKT-testers, meldingen gedaan (bevindingen of wensen). Aan de voorkant van dit proces wordt daarbij aangegeven of de melding de Urgentie-status Hoog, Middel of Laag krijgt. Door het IKT-testteam wordt deze Urgentie-status vervolgens omgezet ('vertaald') naar de prioriteit voor het oplossen door de DSO-behandelteams. Standaard is de omzetting van bevindingen:
- Urgentie Hoog wordt prioriteit 2 (eventueel prioriteit 1)
- Urgentie Middel wordt prioriteit 3
- Urgentie Laag wordt prioriteit 4
Bij wensen is de omzetting standaard naar prioriteit 4. Een enkele keer wordt hiervan – gemotiveerd en in overleg – afgeweken en worden urgenties opgeschaald (hogere prioriteit) of juist afgeschaald (lagere prioriteit) bij deze omzetting.
Voor de 39 testbevindingen in deze testweek is 1 keer afgeweken van deze standaard-omzetting.