Duiding in cijfers - testweek 43
Tijdens de testen in testweek 43 (maandag 15 tot en met vrijdag 19 januari 2024) zijn meldingen gedaan over de werking van het DSO (de landelijke voorziening of decentrale software), over de content of over de beschikbaarheid of begrijpelijkheid van ondersteuningsproducten, zoals handreikingen, toelichtingen of websites. De meldingen worden na analyse geclassificeerd als bevinding of als wijzigingsverzoek.
In een aantal overzichten geven we enig inzicht in deze ontvangen meldingen (bevindingen/issues en wensen/wijzigingsverzoeken). Het IKT-project houdt de status bij van de meldingen nadat deze zijn doorgestuurd naar een 'behandelteam'.
Cijfermatige duiding IKT-testweek 43
De overzichten tonen de status van de meldingen enkele dagen (peildatum 22 januari 2024) na afloop van deze testweek.
Grafiek 1: Ontvangen meldingen
Toelichting grafiek 1: Ontvangen meldingen
Er zijn in totaal 21 meldingen ontvangen tijdens testweek 43:
- 19 bevindingen
- 2 wensen (wijzigingsverzoeken)
Grafiek 2: Aantallen bevindingen en wensen per koepelorganisatie
Toelichting grafiek 2: Aantallen bevindingen en wensen per koepelorganisatie
Herkomst van de meldingen | Bevindingen | Wensen |
---|---|---|
Gemeenten | 15 | - |
Rijk | 2 | - |
Waterschap | 2 | 2 |
Totaal | 19 | 2 |
Stappenplan DSO Keten
Binnen het IKT-project wordt voor alle deelnemende bevoegd gezagen gebruikgemaakt van Stappenplan DSO Keten 1.3. Bevindingen en wijzigingsverzoeken kunnen betrekking hebben op verschillende stappen in de procesketen van DSO. In een aantal gevallen gaat het over wijzigingsverzoeken die (nog) niet aan een processtap zijn gelinkt of waar dat niet van toepassing is. In tabel 1 is aangegeven van welke categorie bevoegd gezagen de melding afkomstig is. Deze tabel gaat over bevindingen (niet de wensen) per DSO-processtap.
Tabel 1: Bevindingen per processtap per type bevoegd gezag
Processtap | Gemeente | Waterschap | Rijk | Totaal |
---|---|---|---|---|
01 - Downloaden en wijzigen plan | 1 | - | - | 1 |
02 - Valideren plan | 2 | - | - | 2 |
04a - Bekijken plan via Overheid.nl | 3 | - | - | 3 |
04b - Bekijken plan via DSO-LV Viewer | 9 | - | - | 9 |
09a - Ontvangen en behandelen aanvraag | - | 2 | - | 2 |
11 - Samenwerken aan aanvraag | - | - | 2 | 2 |
Totaal | 15 | 2 | 2 | 19 |
Tabel 2: Bevindingen en wensen per behandelteam en status
Behandelteam en status | Bevinding | Wens | Totaal |
---|---|---|---|
IKT-leverancier | 6 | 1 | 7 |
Doorgezet naar behandelteam | 6 | 1 | 7 |
OBO-Kadaster | 2 | - | 2 |
Doorgezet naar behandelteam | 2 | - | 2 |
OBO-KOOP (LVVB) | 1 | - | 1 |
Afgehandeld | 1 | - | 1 |
TBO-Business Analyse | 1 | - | 1 |
In TBO-funnel | 1 | - | 1 |
TBO-Test | 8 | 1 | 9 |
Afgehandeld | 4 | - | 4 |
Doorgezet naar behandelteam | - | 1 | 1 |
Hertesten | 3 | - | 3 |
Wacht op melder | 1 | - | 1 |
OZON (Kadaster) | 1 | - | 1 |
Doorgezet naar behandelteam | 1 | - | 1 |
Eindtotaal | 19 | 2 | 21 |
Meldingen voor softwareleveranciers (IKT-leverancier) worden rechtstreeks en via het bevoegd gezag aan hen gemeld. Het IKT-team is niet altijd op de hoogte van de vervolgstappen die door een softwareleverancier worden gezet.
Tabel 3: Bevindingen en wensen DSO-LV
Behandelteam | Prioriteit 3 | Prioriteit 2 | Totaal |
---|---|---|---|
Bevinding | 1 | 3 | 4 |
OBO-Kadaster | - | 2 | 2 |
OBO-KOOP (LVBB) | - | 1 | 1 |
OZON (Kadaster) | 1 | - | 1 |
Totaal bevindingen DSO-LV | 1 | 3 | 4 |
De meldingen die betrekking hebben op DSO-LV, zijn allemaal geanalyseerd en doorgezet naar een behandelteam. In dit overzicht staat de status en de toegekende prioriteit vermeld.
Grafiek 3: Bevindingen voor lokale softwareleveranciers per prioriteit
Toelichting grafiek 3: Bevindingen voor lokale softwareleveranciers per prioriteit
Prioriteit | Bevindingen |
---|---|
IKT-Leverancier | 6 |
Prioriteit 2 | 2 |
Prioriteit 3 | 4 |
Totaal bevindingen ICT-leveranciers | 6 |
Naast de 6 bevindingen voor leveranciers decentrale software ('IKT-leveranciers') was er deze testronde 1 wens voor IKT-leveranciers. De bevindingen en wensen die te maken hebben met lokale software zijn voorzien van een prioriteit naar de betreffende leverancier gestuurd. Opvolging gebeurt via het bevoegd gezag. En tot slot waren er deze testronde 9 bevindingen en 1 wens voor TBO intern.
Grafiek 4: Urgentie omgezet naar prioriteit
Toelichting grafiek 4: Urgentie omgezet naar prioriteit
Status | Prioriteit 4 | Prioriteit 3 | Prioriteit 2 | Totaal |
---|---|---|---|---|
Bevinding | 1 | 11 | 7 | 19 |
Hoog | - | - | 7 | 7 |
Middel | - | 11 | - | 11 |
Laag | 1 | - | - | 1 |
Wens | 2 | - | - | 2 |
Middel | 2 | - | - | 2 |
Totaal | 3 | 11 | 7 | 21 |
Tijdens het IKT-werkproces worden door de testende bevoegde gezagen, samen met de IKT-testers, meldingen gedaan (bevindingen of wensen). Aan de voorkant van dit proces wordt daarbij aangegeven of de melding de Urgentie-status Hoog, Middel, of Laag krijgt. Door het IKT-testteam wordt deze Urgentie-status vervolgens omgezet ('vertaald') naar de prioriteit voor het oplossen door de DSO-behandelteams. Standaard is de omzetting van bevindingen:
- Urgentie Hoog wordt prioriteit 2 (eventueel prioriteit 1)
- Urgentie Middel wordt prioriteit 3
- Urgentie Laag wordt prioriteit 4
Bij wensen is de omzetting standaard naar prioriteit 4.
Een enkele keer wordt hiervan – gemotiveerd en in overleg – afgeweken en worden urgenties opgeschaald (hogere prioriteit) of juist afgeschaald (lagere prioriteit) bij deze omzetting.
Voor de 21 testmeldingen in deze testweek, is 1 keer afgeweken van deze standaard-omzetting.