Wat betekent het nu wanneer er veel of weinig bevindingen worden gedaan?
Veel bevindingen kan het gevolg zijn van het indringend karakter van de testen, waarbij het perspectief van de eindgebruiker wordt gehanteerd: als testers niet kunnen inloggen, leggen we dat vast als een blokkerende bevinding. In veel gevallen is deze bevinding eenmalig en snel op te lossen.
Ook kan het aantal bevindingen samenhangen met het aantal testers en testgevallen dat deze groep uitvoert. Bijvoorbeeld, als 3 gemeentes over hetzelfde onderwerp allemaal een bevinding indienen, kan de onderliggende oorzaak 1 probleem zijn dat in 1 keer verholpen wordt. Het kan ook voorkomen dat 1 bevinding een probleem blootlegt waarvan de oplossing 3 aanpassingen vraagt (bijvoorbeeld in 2 softwarecomponenten en in 1 procesproduct, namelijk een aanpassing van de handleiding).
Bevindingen gaan vaak over de verwachtingen van de testers over het werken met het DSO die op dat moment niet of nog niet zijn ingevuld. Soms gaat het om wensen en soms verbetermogelijkheden van het systeem, landelijk of lokaal. Dit vormt allemaal nuttige input over de werking van de keten en is nodig om inzicht te krijgen in het hele proces en voor doorontwikkeling van het DSO.