Ga naar de inhoud
Direct naar
  • Contact
Aan de slag met de Omgevingswet
Zoeken in deze site
  1. Home ›
  2. Ondersteuning ›
  3. Voorbeelden en tools ›
  4. Dienstverlening
  • Home
  • Bijeenkomsten
  • Actueel
  • Implementatie
  • Oefenen
  • Ondersteuning
  • Contact
  • Contact

Dienstverlening

Het werken met de Omgevingswet vraagt om een andere manier van werken. Daarom is in 2016 onderzocht hoe overheden hun dienstverlening kunnen optimaliseren om te werken met de Omgevingswet.

afbeelding die belevingsprincipes in kaart brengt: snel, persoonlijk, betrokken, relevant, transparant, consistent

Klantreizen geven inzicht in gewenste dienstverlening

Door middel van interviews zijn klantreizen geanalyseerd in de huidige dienstverlening van gemeenten, provincies, waterschappen en de rijksoverheid. Een klantreis is een weergave van alle interacties die een specifieke klant met een dienst heeft, om zijn of haar doel te bereiken. Het maakt inzichtelijk in welke mate u het klantproces succesvol heeft ingericht zodat klanten tevreden zijn. Hoe zit deze reis in elkaar en hoe verloopt deze?

Ideaalplaatje omgezet in dienstinnovaties

Naast de huidige klantreis is ook de gewenste klantreis, zonder zogenoemde klantpijnen, in kaart gebracht. Het ideaalplaatje waarin alle klanten, initiatiefnemers en belanghebbenden, optimaal worden bediend.

De verbeteringen die hieruit zijn voortgekomen, zijn omgezet in dienstinnovaties. Zo wenst de klant na een vergunningaanvraag een duidelijk te lezen besluit en geen moeilijk leesbare juridische tekst. Dit is een voorbeeld van de vele dienstinnovaties die staan beschreven in het klantreizenonderzoek, dat in opdracht van het programma Aan de slag met de Omgevingswet is uitgevoerd.

  • Rapport costumer journeys (klantreizenonderzoek)

Serviceformules

De bevindingen uit het klantreizenonderzoek hebben als basis gediend voor serviceformules. In eerste instantie ontwikkeld met gemeenten maar ook goed te gebruiken voor andere overheden. Gebruik de resultaten zelf! Kijk op deze pagina's:

  • De serviceformules en alle innovaties
  • Visie op dienstverlening

Zie ook

  • Checklist dienstverlening Omgevingswet (Platform 31)

Filmpje serviceformules

Animatie Serviceformules Omgevingswet

delen

  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen op X

pdf maken

  • pdf maken

Vraag het onze experts!

Heeft u een vraag of suggestie over de implementatie van de Omgevingswet? Gebruik dan onderstaand formulier, het Informatiepunt Leefomgeving staat tot uw dienst! Wilt u als inwoner een vraag stellen? Neem dan contact op met uw gemeente.

Vragenformulier

Het interbestuurlijke programma Aan de slag met de Omgevingswet is een samenwerkings­verband van gemeenten (VNG), provincies (IPO), waterschappen (UvW) en het Rijk. Het programma ondersteunt overheden, maatschappelijke partners, bedrijven, initiatiefnemers en belanghebbenden om te kunnen werken met de wet. Het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) is het kenniscentrum van de overheid dat uitleg geeft over de Omgevingswet, het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en de regelgeving voor de leefomgeving (bodem, bouwen, water en milieu).

Over deze site

  • Programma Aan de slag
  • Verantwoording
  • Toegankelijkheid
  • Privacyverklaring
  • Cookies
  • Contact
  • Archief

Volg ons

Omgevingswet op LinkedIn
Rijksoverheid
Unie van Waterschappen
VNG - Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Interprovinciaal overleg - IPO