Tijdelijke alternatieve maatregel (TAM) Gerelateerde verzoeken
Met de tijdelijke alternatieve maatregel (TAM) Gerelateerde verzoeken kunt u gerelateerde verzoeken opzoeken op basis van een locatie. Zo kunt u zien welke verzoeken in een bepaald gebied zijn binnengekomen bij andere overheidsorganisaties. Ook kunt u controleren of u alle aanvragen hebt ontvangen in uw zaaksysteem. Op 24 januari 2024 heeft deze TAM een update gekregen.
Waar is deze TAM voor bedoeld?
Voor de behandeling van een verzoek kan het relevant zijn om te weten welke verzoeken eerder zijn ingediend op dezelfde locatie. Ook kan het interessant zijn om te zien welke verzoeken mogelijk bij een andere overheidsorganisatie zijn ingediend in een bepaald gebied en met welke activiteiten. Dit kan met de TAM Gerelateerde verzoeken. Bevoegd gezagen en omgevingsdiensten maken gebruik van deze TAM.
Want mist u als bevoegd gezag of omgevingsdienst een gerelateerde aanvraag? Of is een aanvraag ingediend via een ander bevoegd gezag? Dan bestaan de volgende risico's:
- u kunt mogelijk niet voldoen aan termijnen
- er is een mogelijke achteruitgang in het niveau van dienstverlening
Hoe werkt deze TAM?
Het programma Aan de slag met de Omgevingswet heeft voor deze TAM een tijdelijke website gemaakt. Deze website gebruikt de API voor gerelateerde verzoeken. Er is een versie voor de gegevens van de productieomgeving en een versie voor de oefenomgeving van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO):
Deze websites tonen ingediende verzoeken op basis van een locatie. U kunt hiervoor een verzoeknummer of een geometrie opgeven. Als u een verzoeknummer invoert, ziet u aanvragen die op de locatie van dat verzoek zijn gedaan.
Als medewerker van een overheidsorganisatie kunt u zich aanmelden om te kunnen zoeken.
Update van 24 januari 2024
U kunt nu ook zoeken op meerdere activiteiten of geometrieën tegelijk, deze opslaan en beheren. Ook is de snelheid voor het raadplegen verbeterd en kunt u resultaten exporteren en downloaden.
Wat zijn de voordelen van deze TAM?
De behoefte aan het inzien van gerelateerde verzoeken is groot. Omdat we er op voorhand rekening mee hielden dat de meeste softwareleveranciers nog geen aansluiting hadden ingebouwd voor 1 januari 2024, hebben we met een tijdelijke rapportagetool in deze behoefte voorzien.
Uitvoeringsprocessen hebben bij inwerkingtreding van de wet nog tijd nodig zich te vormen naar de nieuwe situatie. Het bieden van goede informatie kan rust, zekerheid en risicobeperking bieden in een fase waarin samenwerking in de geest van de Omgevingswet in de praktijk verder vorm moet krijgen.
Wat zijn de nadelen van deze TAM?
Het is een tijdelijke maatregel. Er zijn verder geen gevolgen van de inzet van deze TAM voor de gewenste werkwijze na inwerkingtreding. De gewenste werkwijze is ontsluiting van de informatie van de API via de software bij overheden, zodat zij bijvoorbeeld in hun eigen VTH-applicatie gerelateerde verzoeken kunnen bekijken.
Wie heeft deze TAM nodig?
De doelgroepen van deze TAM zijn:
- alle overheidsorganisaties met een coördinerende taak bij initiatieven,
- alle overheidsorganisaties die inzicht willen in vergunningsaanvragen rond de ‘eigen activiteiten’ die als onderdeel van een meervoudige aanvraag zijn ingediend bij een andere overheidsorganisatie
- de eigen beheer- en serviceorganisaties bij het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO), Kadaster, Rijkswaterstaat, koepels en andere partners.
Hoelang blijft deze TAM beschikbaar?
Een aantal tijdelijke alternatieve maatregelen (TAM) wordt in 2025 verlengd. Dit zijn de 3 TAM op basis van dienstverlening: de TAM Instellen behandeldiensten, de TAM Instellen conceptverzoek en de TAM Gerelateerde verzoeken. De TAM voor behandeldienstinstellingen en conceptverzoeken worden verlengd met 1 maand, tot 1 februari 2025. De TAM Gerelateerde verzoeken met 1 jaar, tot 1 januari 2026.
De komende periode wordt verder onderzocht of en in hoeverre de dienstverlening achter deze TAM vanaf 1 januari 2026 een structureel karakter kan krijgen. Belangrijkste redenen voor dit onderzoek zijn efficiëntie en de vermindering van het risico op fouten. Dit met het oog op de vereiste investeringen bij gemeenten in kennisopbouw en mogelijke licentiekosten als deze dienstverlening wegvalt.
Status van deze TAM
Beschikbaar.