Leveranciersdag 26 mei 2025

Op basis van de goede ervaringen afgelopen december hebben we op 26 mei weer een live bijeenkomst georganiseerd voor de leveranciers van decentrale softwaresystemen voor zowel de planketen als voor VTH en toepasbare regels. We waren hiervoor te gast bij het Waterschapshuis in Amersfoort. Met ongeveer 40 deelnemers was er een succesvolle opkomst.

In het plenaire deel zijn we ingegaan op de grotere lijnen van wat er op dit moment speelt in de ontwikkeling van het DSO-LV. Zo zijn er nieuwe versies van de STAM en STTR standaarden en van de Algemene Set Indieningsvereisten onderweg en werken we aan de stabilisatie van de LVBB en ontwikkeling van de STOP roadmap.

We zijn daarnaast ingegaan op een aantal lopende onderwerpen zoals de Leveranciers Test Omgeving (LTO) en de uitgangspunten voor het uitbrengen van nieuwe standaardversies en het uitfaseren van oude versies.

Na de plenaire aftrap zijn de plansoftwareleveranciers in hun eigen deelsessie met de OBO’s, de TBO en de koepel BLM’s in gesprek gegaan over de planning en de uitdagingen de komende tijd.

Leveranciersdag 26 mei 2025

Als eerste kwam de vraag vanuit de VNG aan bod over hoe er wordt aangekeken tegen de toekomst van de plan-plan validatieservice. Gaat er in de toekomst überhaupt sprake zijn van plan-plan uitwisseling tussen plansoftware pakketten en zo ja is daar een validatie voor nodig om dat mogelijk te maken. De inschatting is dat er, ondanks dat veel stedenbouwkundige bureaus in de software van het bevoegd gezag mogen werken, toch behoefte zal blijven aan uitwisseling van planonderdelen/planwijzigingen tussen verschillende pakketten. Hierbij wordt een objectieve validatie als noodzakelijk beschouwd. In dit kader zal verder worden bekeken hoe de nu tijdelijke service of verlengd kan worden of worden ingebed in de dienstverlening van de LV.

Daarna hebben de OBO’s gepresenteerd wat er voor de komende kwartalen op de planning staat en hebben de leveranciers daar vragen bij kunnen stellen. De focus ligt daarbij op het afronden van de voorbereidingen op de implementatie van de nieuwe versie van de standaard en richting het einde van het jaar op de eerste functies uit de nieuwe standaard.

In de sessie over Toepasbare Regels is gesproken over de nieuwe standaardversie STTR 3, en daarnaast is uitgebreid ingegaan op de werking van Dynamische vragen (het automatisch laten wegvallen van vragen die niet relevant zijn). Een uitdaging bij toepasbare regels is dat vernieuwing moet blijven werken met bestaande content, dat vraagt om goede afstemming met de leveranciers.

In derde sessie, met de VTH keten, passeerden verschillende wensen en ontwikkelingen de revue, zoals de wens om bij een verzoek ook een publiceerbare PDF van het verzoek mee te leveren zodat altijd alle informatie aanwezig is ongeacht de STAM versie waarmee het verzoek wordt opgehaald. Ook andere wensen kwamen aan de orde zoals het kunnen afsluiten van een verzoek door het bevoegd gezag (zodat geen aanvullingen kunnen komen op een afgesloten dossier) en het gebruik van adressen in relatie tot ingetekende geometrie bij aanvragen.

De Samenwerkingsfunctionaliteit is ook op tafel gekomen, met de ontwikkeling van de berichtenservice, het ophalen van een zgn. “gepseudonimiseerd verzoekbericht” en het ophalen van een verzoek in verschillende versies.

Naast al deze inhoudelijke onderwerpen was het vooral ook zinvol om elkaar even live te ontmoeten en te spreken. Dat werkt anders dan bij de tactisch overleggen in Teams. We zijn dan ook blij dat zoveel leveranciers hierbij aansloten en hier tijd voor vrijgemaakt hebben.

We streven ernaar om een paar keer per jaar een dergelijke bijeenkomst te organiseren, soms met alle leveranciers tegelijk en soms met de aparte ketens. We onderzoeken ook nog de wenselijkheid voor een bijeenkomst waarbij ook Open Stelsel gebruikers van de partij kunnen zijn, maar dat idee moet nog verder uitgewerkt worden.

We sloten de dag af met een gezellige borrel op het afscheid van Maaike Plakman bij de TBO. Vanuit haar: “iedereen heel veel succes met het werken met de omgevingswet en vast tot ziens. Met vriendelijke groet, Maaike”