Update maatregelen voor aanvullen verzoeken DSO
Sinds kort is er een nieuwe algemene set indieningsvereisten op de oefenomgeving van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) beschikbaar. Echter, als een initiatiefnemer een verzoek wil aanvullen dat hij vóór 2 november 2021 heeft ingediend, ontstaan er wachtrijen die vertraging en foutmeldingen veroorzaken voor andere initiatiefnemers in de oefenomgeving van het Omgevingsloket en in de Samenwerkfunctionaliteit.
We vinden dit erg vervelend en werken aan een structurele oplossing. We vinden het belangrijk dat overheden kunnen blijven oefenen met verzoeken. Daarom zullen we als tussentijdse maatregel om dit probleem op te lossen alle verzoeken verwijderen die vóór 2 november 2021 zijn ingediend. We verwachten deze maatregel in de loop van maandag 15 november uit te voeren.
Wachtrij en verstoringen na aanvullen verzoeken
Bij het aanvullen van verzoeken, zoals een vergunningaanvraag of melding, die zijn gedaan vóór 2 november, moet het Omgevingsloket de benodigde rijksregels eerst uit het archief van de oefenomgeving halen. Dit laadproces kan ongeveer 3 minuten duren. Hierdoor ontstaat er een wachtrij. Ook andere initiatiefnemers die op dat moment in het Omgevingsloket een verzoek aan het indienen zijn, kunnen dan te maken krijgen met een verstoring. (Zie ook ons eerdere bericht hierover op 10 november 2021.)
We hebben ondertussen de oorzaak van dit probleem gevonden en werken aan een structurele oplossing. Deze komt over 2 à 3 weken beschikbaar.
UPDATE: Verwijderen verzoeken van vóór 2 november
Onze kortetermijnoplossing die we afgelopen woensdag voorstelden, blijkt niet voldoende te werken. Ook andere initiatiefnemers kunnen hinder ervaren wanneer iemand een verzoek van vóór 2 november aanvult.
Maatregel voor de tussentijd
Wij zijn druk bezig om deze problemen zo snel mogelijk structureel oplossen. Als maatregel voor de tussentijd zullen wij alle verzoeken verwijderen uit het Omgevingsloket die vóór 2 november zijn ingediend. We verwachten deze maatregel in de loop van maandag 15 november 2021 uit te voeren.
De maatregel heeft tot gevolg dat initiatiefnemers die willen oefenen met het aanvullen van hun vóór 2 november ingediende verzoek, dit verzoek opnieuw moeten indienen. We snappen dat dit vervelend is voor deze initiatiefnemers. Met deze tussentijdse maatregel kunnen we echter naar verwachting voor alle initiatiefnemers de eerder ontstane wachtrijen en verstoringen oplossen.
Staan deze verzoeken van vóór 2 november inmiddels ook in uw lokale zaak- of vergunningensysteem of in de Samenwerkfunctionaliteit? Dan is ons dringende advies om deze zaken daar ook te beëindigen als u dat nog niet heeft gedaan of eventueel de status Ingetrokken te geven.
Wij vinden het heel vervelend voor de betrokken overheden dat het aanvullen van het verzoek hen nu extra tijd kost. Door nu voor deze oplossing te kiezen, zijn de verstoringen veroorzaakt door dit probleem hoogstwaarschijnlijk opgelost en kunnen overheden blijven oefenen met vergunningaanvragen en meldingen.
Leveranciers van het VTH- en zaaksystemen en van samenwerkingsvoorzieningen krijgen via de reguliere kanalen aanvullende informatie toegestuurd over de technische impact van de voorgenomen maatregelen.
Meer informatie