CPA aanvragen voor Regels registreren
Regels registreren is een ebMS-service waar een overheid berichten naartoe kan sturen en ook van kan ontvangen. Om deze te gaan gebruiken, moet een zogenaamd CPA-bestand worden aangemaakt bij het CPA-register van Logius. Dat bestand moet daarna worden verwerkt in het digitaal stelsel Omgevingswet (DSO) en in de software van de ontvangende overheid.
CPA aanmaken
Ga naar de volgende link: http://cparegister.minvenj.nl/cpa/aanvraag/specification/246/server_participant/2112 om in te loggen bij Logius. Deze link is specifiek voor het gebruik van de service Regels registreren.
Om de CPA aan te kunnen maken heb je een account bij Logius nodig. Voor een account is een Overheids Identificatienummer (OIN) vereist.
Na inloggen verschijnt het volgende scherm:
De aanvraag is al gedeeltelijk ingevuld. Vul deze gegevens aan als dat nodig is.
- Handmatige CPA ID: invullen is niet verplicht. Als deze leeg blijft, wordt hier een ID aangemaakt door het systeem.
- Startdatum geldigheid: invullen is niet verplicht. Als deze leeg blijft, wordt de datum van vandaag gebruikt.
- Einddatum geldigheid: invullen is niet verplicht. Als deze leeg blijft, wordt de verloopdatum van het eerst verlopende certificaat gebruikt. Als de digikoppeling-adapter van de afnemer de vervanging van certificaten los van de CPA's ondersteunt (dat zijn bijna alle adapters), dan is het advies om een veel langere geldigheid te kiezen (20 jaar). Dat scheelt later werk bij het wisselen van het certificaat. De DSO-adapter ondersteunt dit.
Als het formulier is ingevuld, klik je op de knop “CPA aanvragen”. Het systeem maakt nu de CPA aan op basis van de ingevulde gegevens.
CPA downloaden en gebruiken
Na het aanmaken wordt het CPA-beheerscherm gepresenteerd met een overzicht van alle CPA's van deze afnemer. De CPA die zojuist is aangemaakt is onderin het scherm weergegeven.
Je kan de CPA downloaden door op de blauwe knop Download te klikken. Het CPA-bestand moet vervolgens aan twee kanten in de ebMS-software worden verwerkt. Bij het DSO en in de software van ontvangende overheid:
- Bij het knooppunt moet dit aan de beheerder worden gevraagd door het gedownloade CPA-bestand in een mail te sturen naar
DSO-beheer@rws.nl. De beheerder zal het dan op de juiste manier verwerken in het DSO. - Voor verwerking in de eigen software zal de procedure van de eigen leverancier gevolgd moeten worden.
Nadat de CPA aan beide kanten is verwerkt, is het mogelijk om ebMS-berichten te versturen.